Rybnickie Dni Kariery 2023 - Powiatowy Urząd Pracy w Rybniku


Rybnickie Dni Kariery 2023

Baner reklamowy Rybnickich Dni Kariery w 2023 r.

Stowarzyszenie Doradców Zawodowych RP Logo RPPZ
 
XV Rybnickie Dni Kariery - „Talent i Praca to się opłaca",  zorganizowane przez Rybnicką Platformę Poradnictwa Zawodowego (RPPZ) w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji i Nauki oraz Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Logo Ministerstwa Edukacji i Nauki Logo patronatu honorowego Minister Rodziny i Polityki Społecznej Marleny Maląg
 

Koordynatorzy XV Rybnickich Dni Kariery (RDK):


Powiatowy Urząd Pracy w Rybniku oraz Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej. Wojewódzki Ośrodek Metodyczny.

Honorowym Patronatem XV RDK objął Prezydent Miasta Rybnika - Piotr Kuczera.
 
Herb Miasta Rybnika z patronatem prezydenta
 

I dzień - 16.10.2023 r.

  1. Wewnętrzne wydarzenia prowadzone w każdej szkole i instytucji Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego (RPPZ), w ciągu całego tygodnia.
  2. „VII Olimpiada z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową".
  3. Warsztaty pn. „Znam moc swoich talentów – podejmuję wymarzoną pracę".
  4. Doradca zawodowy – utalentowany coach kariery – konsultacje telefoniczne doradców w ramach Regionalnego Forum Doradztwa Zawodowego.
  5. Rozmowy w zaciszu domowym – „Odkrywamy rodzinne talenty" (rozmowy dzieci z rodzicami, rodzeństwem, bliskimi).
  6. Rozgrywki bilardowe – wykorzystujemy swoje talenty.
  7. Prelekcja pn. „Przygotowanie się do pierwszej pracy i pokazanie światu swoich talentów".
Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego.
 
Motto dnia: „Zawsze wydaje się, że coś jest niemożliwe, dopóki nie zostanie to zrobione", Nelson Mandela.
Tegoroczna edycja Rybnickich Dni Kariery (RDK), podobnie jak rok temu, miała charakter hybrydowy. I tym razem nacisk położony był na realne spotkania, wizyty i warsztaty. Dzień otwarty instytucji tworzących Rybnicką Platformę Poradnictwa Zawodowego (RPPZ) był również mieszany: miał formę realnych spotkań, wizyt, konsultacji, ale także przebiegał online.

W ramach Dni Otwartych instytucji tworzących Rybnicką Platformę Poradnictwa Zawodowego, organizatorzy zapewnili szeroką ofertę wsparcia dla uczniów szkół, rodziców, osób bezrobotnych (także niezarejestrowanych), pedagogów, nauczycieli oraz doradców szkolnych. Wydarzenie było skierowane do wszystkich osób potrzebujących pomocy w zakresie poradnictwa zawodowego. Podczas Dni Otwartych, uczestnicy mieli możliwość skorzystania z bezpłatnych porad ekspertów oraz poznania ofert instytucji tworzących RPPZ. Organizatorzy postarali się dostosować program do różnorodnych grup odbiorców, zapewniając atrakcyjne formy przekazu, w tym angażujące prezentacje. Warto podkreślić, że w trakcie wydarzenia, szczególną uwagę poświęcono osobom bezrobotnym, wykorzystując szereg narzędzi, które pomagają w znalezieniu pracy. Uczestnicy uzyskali informacje m.in. na temat sposobów poszukiwania zatrudnienia, technik radzenia sobie ze stresem, opracowania profesjonalnych dokumentów aplikacyjnych, przygotowania do rozmowy kwalifikacyjnej. Przedstawione zostały także najnowsze oferty pracy. Zdobyta wiedza z pewnością przełoży się na efektywne działania na rynku pracy.

Wszystkie wydarzenia przeprowadzone podczas Dni Otwartych były bardzo cenne i pozytywnie odebrane przez uczestników. Dzięki nim, osoby poszukujące pracy, uczniowie, zostali wyposażeni w wiedzę i praktyczne umiejętności, które pomogą im w procesie planowania kariery zawodowej. Natomiast nauczyciele i doradcy zawodowi mieli okazję podzielić się doświadczeniem i dobrymi praktykami oraz udoskonalić swój warsztat. Inicjatywa ta pokazała, jak ważne jest poradnictwo zawodowe i jak można skutecznie pomagać w rozwoju zawodowym różnym grupom społecznym.

Najważniejszym wydarzeniem pierwszego dnia RDK, była VII Olimpiada z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową. Podobnie, jak w roku ubiegłym, przebiegła w sposób zdalny – poprzez aplikację Kahoot. Drużyny, złożone z uczniów rybnickich szkół średnich, rywalizowały ze sobą, udzielając odpowiedzi online. Gracze biorący udział w zawodach, odblokowywali kliknięciem kolejne zagadnienia, przedstawione w formie pytań i zagadek obrazkowych. W finale olimpiady wzięło udział siedem szkół zrzeszonych w Rybnickiej Platformie Poradnictwa Zawodowego. Pierwsze miejsce zajęli uczniowie Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych, drugie uczniowie II LO, na trzecim miejscu uplasował się Zespół Szkół Mechaniczno-Elektrycznych. Uczestnicy, zgodnie przyznali, że dzięki Olimpiadzie znacznie poszerzyli swoją wiedzę związaną z planowaniem kariery, poznaniem zasad panujących na rynku pracy, zaznajomili się z prawem pracy, ekonomią, psychologią, zawodami, wymaganiami stawianymi przez pracodawców itp. Wykonując zadania konkursowe zdobyli nowe umiejętności, takie jak: praca zespołowa, refleks, szybkość, poszukiwanie informacji. Korzystanie z interaktywnych narzędzi podczas konkursu, pokazało, że internet ma ogromny potencjał, ponieważ w każdym miejscu i czasie, można sprawnie komunikować się, integrować oraz uczyć. Dla laureatów Olimpiady organizatorzy przygotowali dyplomy oraz nagrody rzeczowe.        

Zajęcia zawodoznawcze pn. „Znam moc swoich talentów – podejmuję wymarzoną pracę", prowadzone przez doradców zawodowych Powiatowego Urzędu Pracy w Rybniku oraz Młodzieżowego Centrum Kariery OHP, skierowane były do uczniów Zespołu Szkół Technicznych. Zajęcia  ułatwiły uczestnikom poznanie siebie, dostarczyły wiedzę z zakresu sposobów planowania kariery, umożliwiły im określenie swojego celu zawodowego.  Osoby  stojące przed ważnymi wyborami edukacyjno-zawodowymi, otrzymały cenne wskazówki oraz wsparcie w zakresie optymalnego wykorzystania swoich talentów w podjęciu pracy zawodowej.       

W tym roku, doradcy zawodowi Powiatowego Urzędu Pracy w Rybniku, w ramach Regionalnego Forum Doradztwa Zawodowego, prowadzili telefoniczne konsultacje doradcze. Trwały one przez cały tydzień kariery. Celem działań była pomoc uczniom oraz ich rodzicom w odkrywaniu talentów, predyspozycji, określeniu umiejętności potrzebnych do  planowania kariery zawodowej na obecnym rynku pracy. Doradcy umiejętnie pomagali uczniom odkrywać, niejednokrotnie niedoceniane talenty, a rodzicom, pokazywali jak skutecznie je rozwijać. Konsultacje doradcze dały odbiorcom nowe spojrzenie na realizację swoich planów zawodowych, ukazując możliwości twórczego wykorzystania swojego potencjału zawodowego. Doradcy zwracali uwagę uczniom i ich rodzicom, że warto rozmawiać o przyszłości zawodowej. Zachęcali rodziców, żeby dzieląc się swoim doświadczeniem życiowym, pomagali im przejść drogę od talentu, pasji do wyboru zawodu i podjęcia wymarzonej pracy.

Także w tym dniu doradczyni zawodowa Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerwionce-Leszczynach, przygotowała dla uczniów SP nr 6 rozgrywki bilardowe – wykorzystujemy swoje talenty. Jak to zwykle w poradnictwie bywa, turniej bilardowy był głównie  miłym pretekstem do refleksji nad swoimi umiejętnościami, predyspozycjami, zdolnościami. Potyczki były bardzo emocjonujące. Jeszcze długo po zawodach uczniowie, pod umiejętnym przewodnictwem doradczyni, dyskutowali jak przenieść swoje talenty na wybór zawodu i przyszłej pracy.

Ciekawą prelekcję pn. „Przygotowanie się do pierwszej pracy i pokazanie światu swoich talentów", przeprowadziły doradczynie PUP Rybnik, dla uczniów Branżowej Szkoły I Stopnia Izby Rzemieślniczej – partnera XV RDK. Poprzez interaktywne zajęcia doradczynie pokazały jak należy rozumieć talent i zdolności, różne sposoby ich odkrywania, np. poprzez osiągnięcia i sukcesy w różnych turniejach, olimpiadach szkolnych, zawodach sportowych czy pasjach itp. Podawały także intrygujące przykłady wykorzystania talentów i kompetencji w pracy zawodowej.

Poprzednie Rybnickie Dni  Kariery pokazały, że rozmowy rodziców i dzieci w zaciszu domowym są świetną inicjatywą. Dlatego organizatorzy RDK, wprowadzili je na stałe do kalendarza wydarzeń. Rodziny prowadziły pogłębione rozmowy nt. familijnych karier, talentów, podawały przykłady odkrywania pasji przez członków rodziny. Jak zwykle dobry przykład dali doradcy zawodowi RPPZ, którzy przy każdej nadarzającej się okazji, wykorzystując różne gry, zabawy, wciągając do ciekawych rozmów,  zachęcali do rozwijania talentów i umiejętności, wykorzystując pozytywne przykłady swoich bliskich. Informacja zwrotna płynąca ze strony  dzieci i młodzieży, potwierdzała, że rodzinne rozmowy nie muszą być nudne, moralizatorskie i nie muszą być „truciem starszych". Wręcz przeciwnie -
są nieocenione przy podejmowaniu decyzji zawodowych.
 

II dzień - 17.10.2023 r. 

  1. Warsztaty kulinarne poprowadzone przez wykładowców Branżowej Szkoły, skierowane do uczestników Warsztatów Terapii Zajęciowej. Zaznajamianie się z zawodem kucharza.
  2. Testy kompetencji i preferencji zawodowych – NBK, KZZ.
  3. Warsztaty pn. „Przez talent do pracy".
  4. Szkolenie dla pedagogów ze szkół podstawowych dot. odkrywania talentów i pasji. „Jak odkrywać talenty uczniów w szkole podstawowej".
  5. Doradca zawodowy – utalentowany coach kariery – konsultacje telefoniczne doradców w ramach Regionalnego Forum Doradztwa Zawodowego.
  6. Dyżur doradcy zawodowego z OPS Czerwionka-Leszczyny – przez talent do pracy.
  7. Zajęcia zawodoznawcze w świetlicy szkolnej pn. „TalenTY – odkryj, rozwiń i zbierz owoce". 
  8. Szkolenie dla doradców zawodowych pn. „Doradztwo zawodowe i jego rola w kontekście pracodawców".
  9. Rozmowy w zaciszu domowym – „Odkrywamy rodzinne talenty"  (rozmowy dzieci z rodzicami, rodzeństwem, bliskimi).
Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego.
 
Motto dnia: „Ani bowiem talent bez wiedzy, ani wiedza bez talentu nie mogą stworzyć doskonałego mistrza",  Witruwiusz.      
Drugi dzień RDK obfitował w bardzo dużo interesujących i pouczających inicjatyw. Wykładowcy i uczniowie Branżowej Szkoły I Stopnia Izby Rzemieślniczej przeprowadzili warsztaty kulinarne, skierowane do uczestników WTZ 2 „Latarnia". W ramach zajęć wychowankowie WTZ mieli możliwość zapoznania się z zawodem kucharza, przyrządzenia ciekawych potraw oraz ich degustacji. Smakowite przekąski i desery znikały w mgnieniu oka, budując miłą atmosferę i sprzyjając zawodoznawczej dyskusji.

W trakcie RDK doradcy zawodowi Powiatowego Urzędu Pracy w Rybniku przeprowadzali testy kompetencji zawodowych, wykorzystując do tego celu Narzędzie do Badania Kompetencji (NBK) i Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych (KZZ). Wszyscy zainteresowani mieli okazję do szczerego zastanowienia się nad swoimi preferencjami, umiejętnościami i kompetencjami. Mogli liczyć na dogłębną analizę swoich talentów i mocnych stron zawodowych, do których przyczynkiem był wynik testów, wspomagany rozmową z doradcą zawodowym.

Doradczynie zawodowe Powiatowego Urzędu Pracy w Rybniku, przeprowadziły warsztaty pn. „Przez talent do pracy", skierowane do uczniów ostatnich klas Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4. Wykorzystując szeroki wachlarz ćwiczeń, przedstawiły najistotniejsze zagadnienia, umożliwiające skuteczne odkrycie swoich uzdolnień, talentów i zainteresowań, ułatwiających wybór szkoły ponadpodstawowej. Prowadzące uświadomiły uczestnikom, że posiadanie jasnych celów zawodowych jest ważne, jednak obecny rynek pracy wymaga od kandydatów elastyczności, zdobywania nowej wiedzy oraz ciągłej weryfikacji planów. Warsztaty unaoczniły uczniom, że wybór optymalnej ścieżki kształcenia powinien nastąpić w zgodzie z predyspozycjami psychofizycznymi, przy uwzględnieniu wymagań rynku pracy.

Także w tym dniu odbyło się niezwykle istotne – z punktu widzenia ósmoklasistów - szkolenie dla pedagogów szkół podstawowych, dotyczące odkrywania talentów i pasji, pn. „Jak odkrywać talenty uczniów w szkole podstawowej". Doświadczona prelegentka przekazała bardzo praktyczną wiedzę, podbudowaną teorią i inspirującymi ćwiczeniami, możliwymi do zastosowania w trakcie zajęć zawodoznawczych z młodzieżą szkół podstawowych.

Doradczyni zawodowa z Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerwionce-Leszczynach prowadziła indywidualne konsultacje doradcze skierowane do osób, które chcą odkryć swoje alter ego zawodowe, zacząć od nowa i powrócić na rynek pracy.

Niezwykle smakowite zajęcia zawodoznawcze pn. „TalenTY – odkryj, rozwiń i zbierz owoce" odbyły się w świetlicy szkolnej ZSP nr 4. Potencjalni adepci zawodu kucharza, poznawali go wszystkimi zmysłami: zobaczyli film, przeprowadzili wywiad z kucharkami, poznali zawód intendenta. W Fabryce Kreatywności zostali  kucharzami - przygotowali kompoty, dżem i kapustę, a na deser upiekli babeczki, po czym.. wszystko zjedli. Informacja zwrotna, wynikająca z uśmiechów i ożywionych dyskusji,  jednoznacznie pozwoliła stwierdzić, że takie zajęcia mają sens – są pożyteczne i pożywne.

Z kolei dla pedagogów, nauczycieli i doradców zawodowych, przeprowadzono szkolenie pn. „Doradztwo zawodowe i jego rola w kontekście pracodawców". W trakcie zajęć uczestnicy mogli zapoznać się z aspektami poradnictwa, pod kątem przygotowania uczniów do potrzeb i wymogów współczesnego rynku pracy, czyli pracodawców. Szczegółowo poznali stronę popytową rynku, ich punkt widzenia, postrzeganie pracowników, problemy związane z „tyglem pokoleń" (przenikające się generacje X, Y, Z), związane z tym zasady komunikacji, koniecznością zindywidualizowanego zarządzania, fluktuacją pracowników, wynikającą z rynku pracownika itp. W opinii uczestników wszystkie uzyskane informacje, wzbogacą zajęcia doradcze i pomogą lepiej przygotować uczniów do przejścia z rynku edukacyjnego w świat pracy.
 

III dzień - 18.10.2023 r.

  1. IX Międzyszkolny Dzień z Pasją.
  2. Zajęcia zawodoznawcze  pn. „TalenTY – odkryj, rozwiń i zbierz owoce".
  3. Testy kompetencji i preferencji zawodowych – NBK, KZZ.
  4. Warsztat otwarty –  Planeta ZRK (Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji) – jak zaplanować ścieżkę rozwoju zawodowego?
  5. Doradca zawodowy – utalentowany coach kariery – konsultacje telefoniczne doradców w ramach Regionalnego Forum Doradztwa Zawodowego.
  6. Per talentum ad astra - Akademia Talentów.
  7. Zajęcia rękodzielnicze – odkrywamy swoje talenty.
  8. Spotkanie z trenerem osobistym dzielącym się swoją pasją i talentem, skierowane do uczestników WTZ. Zachęta do aktywnego i zdrowego stylu życia.
  9. Warsztaty dla uczniów liceum pn. „Wykorzystanie talentu w pracy zawodowej".
  10. Rozmowy w zaciszu domowym – „Odkrywamy rodzinne talenty" (rozmowy dzieci z rodzicami, rodzeństwem, bliskimi).
Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego.
 
Motto dnia: „Geniusz w gruncie rzeczy jest tylko zaharowanym talentem",
Jerzy Broszkiewicz. 
Trzeci dzień RDK upływał na urozmaiconych wydarzeniach, spotkaniach, wytężonych rozmowach doradczych, konsultacjach wspomaganych testami, ćwiczeniami, konkretnymi narzędziami doradczymi, prowadzonymi w salach, gabinetach doradców i pedagogów zrzeszonych w RPPZ, a także na rozmowach w zaciszu domowym.

Najważniejszym jednak wydarzeniem tego dnia, był Dzień z Pasją, organizowany przez Zespół Szkół Technicznych, już po raz jedenasty. Jego celem było promowanie kreatywności i aktywności twórczej oraz zachęcenie do rozwijania uzdolnień, talentów i przekuwanie ich w przyszłe życie zawodowe. Konkurs był adresowany do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Uczestnicy prezentowali swoje zainteresowania w trzech kategoriach:
  • artystycznej (śpiew, taniec, recytacja, małe formy teatralne, rysunek, malarstwo, grafika, rzeźba, fotografia, film itp.),
  • naukowej (prezentacje swoich dokonań i osiągnięć w wybranej dziedzinie nauki),
  • innej (fantastyka i literatura fantasy, kolekcjonerstwo, sport, hobby – np. kulinaria, turystyka, czytelnictwo, rękodzieło, wolontariat itp.). Akces do konkursu zgłosiło kilkunastu uczestników. Zawartość merytoryczna w każdym przypadku zasługiwała na najwyższą ocenę. W związku z tak wysokim poziomem jury miało trudny orzech do zgryzienia. Po ożywionej dyskusji, kolegium sędziowskie wybrało zwycięzców tegorocznego Dnia z Pasją. Laureaci otrzymali bogate nagrody rzeczowe. 
Doradcy zawodowi Powiatowego Urzędu Pracy w Rybniku przygotowali zakładkę na stronie internetowej, zachęcającą do wirtualnej wizyty w Akademii Talentów. Jest to dobry początek  do refleksji nad swoim życiem zawodowym i ewentualną motywacją do zmiany obecnej sytuacji zawodowej.  Wirtualna wizyta zachęciła wiele osób do odwiedzenia Powiatowego Urzędu Pracy w Rybniku i spotkania się z doradcami, aby rozpocząć merytoryczną współpracę i zrealizować swoje cele zawodowe.

W tym dniu odbyły się zajęcia zawodoznawcze pn. „TalenTY – odkryj, rozwiń i zbierz owoce", skierowane do przedszkolaków. Maluchy poznały zawody, atrybuty zawodowe, brały udział w konkursach i kalamburach. Poprzez zabawę próbowały ocenić swoje talenty i zdolności. Na podstawie przeprowadzonych zajęć bardzo chętnie opowiadały, jakie zawody chciałyby wykonywać, bardzo ciekawie je uzasadniając.

Z kolei dla uczniów ZST w Rybniku, na zaproszenie przedstawicielki RPPZ, metodyka i doradcy zawodowego Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego, pracownicy Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE), przeprowadzili warsztat otwarty –  „Planeta ZRK (Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji) – jak zaplanować ścieżkę rozwoju zawodowego?". Uczniowie zapoznali się z bardzo pomocnym narzędziem ułatwiającym zdobycie i uaktualnianie kwalifikacji i kompetencji zawodowych.

Grupa rękodzielnicza -  szydełkowanie z pasją „Złote rączki z Centrum Usług Społecznych" w Czerwionce-Leszczynach - przeprowadziła zajęcia rękodzielnicze: „Odkrywamy swoje talenty", adresowane do dzieci z Przedszkola nr 7 „Skarbnikowa willa" oraz mieszkańców Gminy i Miasta Czerwionka-Leszczyny. Zarówno najmłodsi, jak i dorośli wykonywali swoje prace z dużym zaangażowaniem i pomysłowością. Istotnym wnioskiem, wynikającym z tego wydarzenia, jest to, że odkrywanie swoich talentów, poprzez tworzenie rękodzieła, jest dobre w każdym wieku.

W tym dniu miało miejsce spotkanie z trenerem osobistym dzielącym się swoją pasją i talentem, skierowane do uczestników WTZ. Trenerka osobista z CrossFit Black Ground pokazała, jak prosto i skutecznie zadbać o kondycję fizyczną oraz zachęcała do aktywnego i zdrowego stylu życia. Wszyscy uczestnicy mogli poćwiczyć z wykorzystaniem specjalistycznych urządzeń.

Doradcy zawodowi PUP Rybnik przeprowadzili cykl inspirujących warsztatów, skierowanych do uczniów II LO, których celem było wsparcie młodzieży w wyborze dalszej drogi życiowej po ukończeniu liceum. Doradcy zachęcali uczniów do refleksji nad przyszłością zawodową, celami, aspiracjami, wartościami, ambicjami i możliwościami. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyło się ćwiczenie, oparte na kotwicach kariery Edgara H. Schein`a. Według niego każdy człowiek ma tzw. „kotwice", czyli strategiczne wartości, które wpływają na motywację. Bez nich wypala się, traci chęć do pracy i działania. Podczas ćwiczenia - konsylium lekarskiego - uczniowie musieli zdecydować, która osoba w pierwszej kolejności będzie mogła liczyć na przeszczep serca. Zadanie było doskonałym pretekstem do zastanowienia się nad własną hierarchią wartości - jak bardzo jest ona ważna przy wyborze zawodu i środowiska pracy. Oceniając zaangażowanie uczniów w podejściu do ćwiczenia, trafność podawanych w dyskusji argumentów, można mieć nadzieję, że decyzje edukacyjno-zawodowe, świadomie uwzględniające system wartości, nie będą przypadkowe.
 

IV dzień – 19.10.2023 r.

  1. Testy kompetencji i preferencji zawodowych – NBK, KZZ.
  2. Doradca zawodowy - utalentowany coach kariery konsultacje telefoniczne doradców w ramach Regionalnego Forum Doradztwa Zawodowego.
  3. „Focus na talent – wykorzystaj swoje uzdolnienia" (warsztaty dla uczniów kierunku technik logistyk pn. "Dronosiewność" prowadzone przez wolontariuszy i kadrę Politechniki Śląskiej; stoiska wystawiennicze uczelni wyższych, Młodzieżowego Centrum Kariery OHP w Rybniku, pracodawców i lokalnych instytucji).
  4. Zajęcia zawodoznawcze  pn. „TalenTY – odkryj, rozwiń i zbierz owoce".
  5. Gra „Chłopska Szkoła Biznesu".
  6. Warsztaty dla uczniów liceum pn. „Wykorzystanie talentu w pracy zawodowej".
  7. Rozmowy w zaciszu domowym – „Odkrywamy rodzinne talenty" (rozmowy dzieci z rodzicami, rodzeństwem, bliskimi).
  8. „Talent nie zawsze wystarcza" Wycieczka zawodoznawcza do Sądu Rejonowego i Zakładu Aktywności Zawodowej „Wspólna pasja".
Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego.
 
Motto dnia: „(…) talent nie znaczy to samo co geniusz i (…) nawet jeśli szczęśliwy los się
od ciebie odwróci i wszystko runie, talent nie straci swej szlachetniejszej, lepszej natury", Hans Christian Andersen.
W Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych odbyło się szereg wydarzeń pn. „Focus na talent – wykorzystaj swoje uzdolnienia" zorganizowanych przez Młodzieżowe Centrum Kariery z Rybnika i pedagoga Zespołu Szkół Ekonomiczno-Usługowych. W ramach ww. inicjatywy odbyły się m.in. warsztaty dla uczniów na kierunku technik logistyk pn. „Dronosiewność", prowadzone przez wolontariuszy i kadrę Politechniki Śląskiej. Seminarium pokazało niesamowite możliwości wykorzystania dronów w logistyce. Doradczyni zawodowa i pośredniczka Młodzieżowego Centrum Kariery OHP, przeprowadziły  pouczający konkurs zawodoznawczy i wręczyły nagrody.

Odbyły się także targi, w których poza organizatorami z MCK OHP, wzięli udział pracodawcy oraz uczelnie wyższe. Uczniowie, którzy w bieżącym roku stanęli przed wyborem dalszej ścieżki edukacyjnej oraz poszukujący zatrudnienia krótkoterminowego mieli okazję poznać działalność jednostki OHP, zapoznać się z przygotowanymi przez pracodawców ofertami pracy, a także zapoznać się z ofertą edukacyjną uczelni wyższych. Furorę robiło przenośne koło fortuny z nagrodami. Głównym zadaniem wydarzenia, była pomoc w kreowaniu przyszłości zawodowej młodzieży oraz poznaniu lokalnego rynku pracy.

Zajęcia zawodoznawcze pn. „TalenTY – odkryj, rozwiń i zbierz owoce", adresowane do uczniów klas 1-3 ZSP nr 4. Podczas kreatywnie prowadzonych zajęć, uczniowie dowiedzieli się, jak ważna jest praca w życiu człowieka oraz jakie obowiązki wykonują przedstawiciele poszczególnych zawodów. Dowiedzieli się, żeby dobrze pracować, ważne jest wykonywanie pracy z pasją w zgodzie ze swoimi talentami i uzdolnieniami. Tylko taka praca będzie przynosić satysfakcję i będzie dobrze odbierana przez klientów.

W Centrum Usług Społecznych, pracownicy Ośrodka Pomocy Społecznej w Czerwionce-Leszczynach, przeprowadzili zajęcia z przedsiębiorczości w formie gry „Chłopska Szkoła Biznesu".  Uczestniczyli w niej uczniowie ósmych klas SP nr 5 w Czerwionce-Leszczynach. Jest to gra, w której uczestnicy stają się historycznymi przedsiębiorcami. Ich zadaniem jest wytworzenie określonych produktów i takie organizowanie wypraw handlowych, by posiadany kapitał pomnażać. Zwycięża ten, kto zarobił najwięcej. Dzięki tej grze uczniowie mogli nauczyć się współpracy w zespole, umiejętności liczenia, zarabiania i oszczędzania, poprzez kupowanie, sprzedawanie lub wymianę towaru. Nagradzane było granie zgodnie z regułami, przestrzeganie ich oraz dążenie do osiągnięcia sukcesu. Grywalizacja pokazała uczniom, że nagradzana jest uczciwość i sumienna praca. Gra, która stanowi lekcję przedsiębiorczości dała uczestnikom również sporo radości.

Dla uczniów II LO w Rybniku, doradczyni zawodowa PUP Rybnik, przeprowadziła warsztaty metodyczne, których tematyka koncentrowała się wokół planowania kariery zawodowej, opartej na metodzie Walta Disneya. Jest to strategia, która polega na ocenie pomysłu poprzez spojrzenie na niego z różnych perspektyw: marzyciela, realisty i krytyka. Technika jest polecana do pracy grupowej, ale także indywidualnej. Daje możliwość oceny danego pomysłu z różnych perspektyw, poznania jego wad i zalet, jak również określenia jego wykonalności w różnych sytuacjach. Uczniowie – na podstawie studium przypadku (konkretnego przykładu osoby stojącej przed decyzją wyboru zawodu), podzieleni na trzy grupy, wcielili się w ww. role.  Przedstawiali wszystkie mocne i słabe strony danego wyboru, aby ostatecznie wracając do fazy realisty, uzyskać najlepszy, poddany ostatecznej ocenie plan, gotowy do realizacji. Dzięki konstruktywnym zajęciom, uczniowie uzyskali ciekawe narzędzie, które będą mogli wykorzystać, nie tylko przy planowaniu kariery zawodowej.

Metodyk i doradca WOM Rybnik, zorganizowała  wycieczkę zawodoznawczą pn. „Talent nie zawsze wystarcza",  do Sądu Rejonowego i Zakładu Aktywności Zawodowej „Wspólna pasja", w której wzięli udział uczniowie klas 7a i 7b Szkoły Podstawowej nr 29. Uczestnicy dowiedzieli się jak przebiega proces sądowy, mogli wcielić się w rolę oskarżycieli, obrońców, sędziego oraz oskarżonego. Niektórzy mogli znaleźć się nawet „za kratami" – to akurat nie było przyjemne. W dalszej części wycieczki odwiedzili Zakład Aktywności Zawodowej „Wspólna pasja". Ciekawe spotkanie unaoczniło uczniom, jak bardzo potrzebna jest taka placówka, będąca głównym miejscem podjęcia pracy przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną i zaburzeniami psychicznymi.     
 

V dzień – 20.10.2023 r.

  1. Zakończenie: Podsumowanie  XV RDK z panelem eksperckim pn. „Jak rodzice, nauczyciele i doradcy powinni uczestniczyć w odkrywaniu i rozwijaniu talentów".
  2. Warsztaty pn. „Zaprezentuj swoje mocne strony podczas rozmowy kwalifikacyjnej" skierowane do uczestników WTZ.
  3. Doradca zawodowy – utalentowany coach kariery konsultacje telefoniczne doradców w ramach Regionalnego Forum Doradztwa Zawodowego.
  4. Testy kompetencji i preferencji zawodowych – NBK, KZZ.
  5. Zajęcia zawodoznawcze – mam talent, skierowane do uczestników WTZ z Czerwionki-Leszczyn.
  6. Escape room pn. „TalenTY- odkryj i rozwiń".
  7. Rozstrzygnięcie konkursu pn. „Podziel się swoim talentem", skierowanego do niepełnosprawnej młodzieży. Uroczyste zakończenie i rozdanie nagród.
  8. Warsztaty pn. „Jak wiedza z przedmiotów szkolnych pomaga rozwijać talenty?", skierowane do uczniów klas 5-8 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Rybniku.
  9. Rozmowy w zaciszu domowym – „Odkrywamy rodzinne talenty" (rozmowy dzieci z rodzicami, rodzeństwem, bliskimi).
Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego.
 
Motto dnia:   „Nie istnieje wielki talent bez wielkiej siły woli" - Honoriusz Balzac. 
Ostatni dzień minął na kończeniu cyklicznych wydarzeń zaplanowanych w ramach RDK. Umawianiu się z klientami na następne wizyty,  podsumowaniu i zaplanowaniu następnych kroków, sprecyzowaniu planów zawodowych itp.

Doradczynie PUP Rybnik przeprowadziły warsztaty pn. „Zaprezentuj swoje mocne strony podczas rozmowy kwalifikacyjnej", skierowane do uczestników WTZ. Celem zajęć było przygotowanie wychowanków WTZ do odbycia rozmowy kwalifikacyjnej. W trakcie omówiono, czym jest rozmowa kwalifikacyjna, w jakim celu się ją przeprowadza, jaki może mieć przebieg i jak zachowanie wpływa na jej rezultat.  Role -  rekrutera oraz osób ubiegających się o pracę - odegrały doradczynie zawodowe. W trakcie symulowanej rozmowy, wcieliły się w różne typy osobowościowe (strachliwa, gadulińska, półprofesjonalistka), popełniając wiele błędów: niewłaściwy ubiór (np. dres, trampki, rozmierzwione włosy, nerwowość ruchów, nadmierna gestykulacja, unikanie kontaktu wzrokowego, wywyższanie się, przejmowanie kontroli nad rozmową itp.). Zadaniem uczestników WTZ była prawidłowa ocena, zaobserwowanie jak najwięcej błędów i ocena kandydatów. Na zakończenie warsztatów odbyła się rozmowa na temat zauważonych zachowań kandydatów do pracy. Doradczynie zwróciły uwagę na właściwą postawę oraz odpowiednią mowę ciała, prezentowane cechy osobowości kandydata, kulturalne zachowanie, umiejętności komunikacyjne oraz pozytywną autoprezentację. Wspólnie wypracowane wskazówki dotyczące pozytywnej autoprezentacji, zostały wypisane na tablicy. Możliwość bardzo aktywnego uczestnictwa w zajęciach, z pewnością zostanie na dłużej w pamięci uczestników i ułatwi odbycie prawdziwej rozmowy kwalifikacyjnej.

Również dla wychowanków Warsztatów Terapii Zajęciowej z Czerwionki-Leszczyn, doradczyni z Centrum Usług Społecznych, przeprowadziła wciągające warsztaty, których celem było odkrycie talentów i przedyskutowanie możliwości ich wykorzystania.

Także w tym dniu miało miejsce rozstrzygnięcie konkursu pn. „Podziel się swoim talentem", skierowanego do niepełnosprawnej młodzieży oraz uroczyste zakończenie i rozdanie nagród. Jego celem było wzbudzenie w osobach z niepełnosprawnościami zachowań prozawodowych, stymulowanie rozwoju i procesów integracji społecznej, a także zapoznanie z działalnością urzędu. Jury konkursowe wybrało trzy zwycięskie prace podopiecznych WTZ. Wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy i nagrody z rąk Dyrektora PUP Rybnik. Szczególnie znaczące były nagrody przeznaczone dla zwycięzców. Laureaci konkursu nie kryli emocji, wzruszenie udzieliło się wszystkim obecnym na uroczystości. Tutaj można było przekonać się naocznie, że talent poparty ciężką pracą, przynosi wspaniałe efekty. Również w tym dniu, na parterze urzędu, odbył się kiermasz rękodzieła wychowanków WTZ. Wszystkie zainteresowane osoby, mogły w atrakcyjnych cenach nabyć, misternie wykonane, arcydzieła sztuki rękodzielniczej.

Dla uczniów klas 4-6 doradczyni zawodowa ZSP nr 4, przygotowała fascynującą zabawę zawodoznawczą,  escape room pn. „TalenTY- odkryj i rozwiń".  Pouczające i rozwijające wiedzę zawodoznawczą ćwiczenia, były ukryte i zaszyfrowane. Były tam zadania matematyczne, z języka angielskiego, z logicznego myślenia, czytania ze zrozumieniem i oczywiście ze świata pracy i zawodów. Wszystko to zabarwione niesamowitością, wyimaginowanymi sytuacjami, tajemniczością, wzbudzało wielkie emocje i wypieki na twarzach uczestników. Co roku wszyscy czekają, żeby wydostawać się z escape roomu, choć tak naprawdę – to jest tak fajne, że nie chce się z niego uciekać.

Kolejnym wydarzeniem w tym dniu, były warsztaty pn. „Jak wiedza z przedmiotów szkolnych pomaga rozwijać talenty?", skierowane do uczniów klas 5-8 Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4 w Rybniku. Doradczyni zawodowa wraz z nauczycielami przeprowadziła zajęcia zawodoznawcze. Uczniowie poznali wiele ciekawych zawodów, czynności wykonywanych przez przedstawicieli różnych profesji. Zastanowili się, jakie cechy psychofizyczne, umiejętności i talenty potrzebne są do wykonywania określonych zawodów. Doradczyni zawodowa zapewniła uczestnikom ciekawe rekwizyty, zachęciła do kreatywnej pracy i wypowiedzi. Warsztaty łączyły w sobie elementy zabawy, inscenizacji, gry oraz pracy zespołowej. W trakcie zajęć dzieci otrzymały cały pakiet zawodoznawczy, ale przede  wszystkim wiedzę zawodoznawczą potrzebną do planowania kariery w przyszłości. Z pewnością takie zajęcia można uznać za wzorcowe i ze wszech miar godne naśladowania.

Na zakończenie, doradcy zawodowi zrzeszeni w RPPZ przeprowadzili panel dyskusyjny, pt. „Jak rodzice, nauczyciele i doradcy powinni uczestniczyć w odkrywaniu i rozwijaniu talentów". W praktycznym dyskursie uczestnicy zastanawiali się nad następującymi tematami: jak rodzice powinni wspomagać dzieci i młodzież w odkrywaniu i rozwijaniu talentów i predyspozycji, jakie są najbardziej skuteczne metody i narzędzia doradcze w prowadzeniu orientacji zawodowej,  jak nauczyciele mogą prowadzić działania doradcze w ramach swoich przedmiotów, jak należy współpracować przy wyborze kierunku szkoły, wyboru praktyk z pracodawcami, jak skutecznie organizować targi edukacyjne i promocję szkół zawodowych, jak promować model pracownika nowoczesnego, chętnego do ciągłego rozwijania i podwyższania kwalifikacji i kompetencji zawodowych, dbającego o etos zawodowy itp.

Tematyka panelu okazała się bardzo intersująca, dlatego dyskusja była bardzo ożywiona. W jej trakcie padło wiele ciekawych uwag, pomysłów, koncepcji oraz wymieniono się bardzo praktycznymi doświadczeniami. Wnioski z niej płynące doskonale odzwierciedlają temat przewodni panelu - połączenie talentu i pracy oraz opracowanie modelu przygotowania zawodowego. Nasuwają się następujące rekomendacje. Aby wykształcić w młodych ludziach odpowiednie cechy pracownika nowoczesnego, pracę należy rozpoczynać od najwcześniejszych lat, pracując nie tylko z dziećmi i młodzieżą, ale również angażując w to rodziców, nauczycieli oraz pracodawców. Wskazane jest, aby szkoły wykorzystywały wiedzę dotyczącą rynku pracy posiadaną, m.in. przez urzędy pracy. Procesy te powinny być wspierane mądrą polityką państwa. Współdziałanie wszystkich podmiotów mających realny wpływ na rynek edukacyjny i rynek pracy, powinno przynieść zamierzone rezultaty – wykształcić odpowiednich fachowców oraz zminimalizować liczbę osób o niedostosowanych zawodach i kwalifikacjach, w stosunku do własnych predyspozycji psychofizycznych oraz potrzeb rynku pracy.

Działania szkoły mające na celu przygotowanie przyszłych pracowników, powinny w większym stopniu kłaść nacisk na wyposażenie ucznia w praktyczną wiedzę zawodową – uzyskanie kompetencji zawodowych. Równie ważne jest także zaszczepianie w świadomości przyszłego pracownika dbałości o mienie firmy, kształtowanie postaw pracownika nowoczesnego, poszanowania pracy i etyki zawodowej. W procesie tym powinni brać czynny udział szkolni doradcy zawodowi, współdziałający z nauczycielami, pedagogami, rodzicami oraz pracodawcami (np. w ramach wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego). Współpraca pomiędzy przedstawicielami szkoły i pracodawcami powinna być powtarzalna, obejmować cykliczne spotkania na różnych poziomach: dyrekcji szkół i zakładów pracy oraz grup zadaniowych złożonych z określonych specjalistów. Zakres zadań, wspomnianych grup roboczych, powinien dotyczyć m.in. wypracowania strategii wzajemnej współpracy, przygotowania miejsca praktyk, określenia zapotrzebowania na nauczycieli zawodu
(m.in. praktyków - pracujących w branżach, w których mogą uczyć) oraz zdiagnozowania potrzeb szkoleniowych i doszkolenia nauczycieli zawodu. Aby zwiększyć szanse na podjęcie pracy, szkoła powinna wyposażyć swoich absolwentów w dodatkowe uprawnienia zawodowe (np. SEP, uprawnienia spawalnicze, prawo jazdy, specjalistyczne programy komputerowe, itp. - w zależności od danego zawodu). Może to być urzeczywistnione poprzez realizację projektów wykorzystujących Fundusze Europejskie.

Uruchamianie w szkołach określonych kierunków kształcenia powinno być poprzedzone dogłębną analizą potrzeb rynku pracy, a nie tylko aktualnymi możliwościami zaplecza dydaktycznego i warsztatowego szkoły. Należałoby zwiększyć elastyczność i możliwości szkoły związane z otwieraniem aktualnie potrzebnych kierunków i zamykaniem zbędnych. Jest to bez wątpienia bardzo trudne do zrealizowania, należy podejmować jednak różnego rodzaju inicjatywy umożliwiające wprowadzenie wspomnianych postulatów.

Absolwenci kończący szkołę powinni być wyposażeni w niezbędne kompetencje umożliwiające podjęcie pracy - szkoła zawodowa musi uczyć zawodu. Szkoły powinny być wyposażone w odpowiednie pracownie (np. krawieckie, komputerowe, elektryczne, mechatroniczne itp. - w zależności od profilu szkoły). Powinny dysponować także „poligonami", w których uczniowie – młodszych klas - mogą (bez obawy o zniszczenie maszyn, produktów, mienia firmy bądź klienta) uczyć się swojej profesji, przykładowo: kafelkowanie, murowanie, montowanie instalacji wodno-kanalizacyjno-gazowych, elektrycznych, układanie fryzur na tzw. „główkach fryzjerskich" itp. Takie pomieszczenia można przygotować i wyposażyć sposobem gospodarczym (na dodatek niektóre materiały mogą być wielokrotnie wykorzystywane). Wspomniane „poligony zawodowe", czy też bazy lub centra szkoleniowe mogą być wspólne dla kilku szkół z danego terenu, mogą pracować na dwie zmiany. Można je także udostępniać ośrodkom szkoleniowym, pracodawcom itp. (lub też pracodawcy mogą udostępniać swoje odpowiednio wyposażone warsztaty szkołom lub ośrodkom szkoleniowym – model powinien zostać wypracowany w zależności od możliwości i warunków lokalnych). Wspólne porozumienie na poziomie danego miasta czy powiatu pozwoli zmniejszyć środki związane z funkcjonowaniem, a zaoszczędzone, czy też zarobione środki finansowe będzie można przeznaczyć na wyposażenie i aktualizowanie nowoczesnej bazy sprzętowo-materiałowej.

Konieczne jest również wykorzystanie potencjału finansowo-technicznego pracodawców oraz zachęcenie ich do angażowania się we współorganizowanie tego typu pracowni. Pracodawcy, którzy wezmą uczniów starszych klas, wstępnie wykwalifikowanych w pracowniach i „poligonach" szkolnych na praktyki, powinni zapewnić im dostęp do maszyn, urządzeń, nowoczesnych technologii oraz uczyć ich etosu pracy – właściwych postaw pracowniczych. Dzięki takim działaniom pracodawcy będą mogli wykształcić przyszłego pracownika pod kątem swojej kultury organizacyjnej, a najlepszym zaproponować pracę. Pozwoli im to zaoszczędzić wiele czasu i środków potrzebnych na rekrutację nowych kadr. Praktyka zawodowa nie może być iluzją. Realizacja tego aspektu jest podstawową powinnością, także pracodawców (nie można narzekać na złe przygotowanie praktyczne absolwentów, jednocześnie niewłaściwie realizując praktyki i staże zawodowe lub w ogóle nie uczestniczyć w procesie przygotowania zawodowego). Przy czym praktyki te powinny być przygotowane wspólnie przez kompetentnych przedstawicieli pracodawców oraz szkoły. Bardzo istotną sprawą jest również kwestia dotycząca kontrolowania oraz ewaluacji prowadzonej nauki zawodu i bieżącego reagowania na pojawiające się problemy. Jak zwykle wszystkie zmiany należy rozpocząć od siebie. Uczmy nasze dzieci, naszych wychowanków poszanowania pracy na naszym przykładzie. Niech nasz trud i zaangażowanie w osiąganiu profesjonalizmu, wypełnianiu obowiązków nowoczesnych pracowników będzie dla nich wzorem. Taki trud trzeba ponieść.
 

Działania odbywające się poza XV RDK


Ze względów organizacyjnych niektóre wydarzenia odbyły się poza RDK. Warto tutaj wspomnieć o udziale ucznia Zespołu Szkół Budowlanych w Rybniku, w największym w Europie wydarzeniu związanym z kształceniem zawodowym i doskonaleniem umiejętności - EuroSkills Gdańsk 2023. Odbywający się co dwa lata i organizowany przez WorldSkills Europe wraz z 32 krajami członkowskimi, gromadzi setki młodych profesjonalistów z krajów całej Europy, którzy rywalizują o szansę zostania najlepszym w Europie w swojej branży. Uczeń ZSB startował w murarstwie, w którym został „mistrzem kielni i poziomicy". Budownictwo jest jego pasją, co wyraźnie było widać podczas wykonywania zadania murarskiego (zrobienie gdańskiego lwa i herbu Gdańska) wymagającego pracowitości, dokładności i dużego talentu.

Również przed głównym tygodniem kariery, odbyły się  eliminacje szkolne do VII Olimpiady
z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową. Przygotowania  uczniów, ich zdobyta wiedza z pewnością będzie procentowała w kreowaniu ich kariery zawodowej.

W ramach wydarzeń poprzedzających XV Rybnickie Dni Kariery doradcy zawodowi PUP Rybnik oraz doradca i pośrednik MCK OHP przeprowadzili cykl zajęć zawodoznawczych dla uczniów Zespołu Szkół Technicznych w Rybniku pn. „Odkryj swój talent do kariery". 

W miesiącu październiku odbywały się rozmowy w zaciszu domowym – „Odkrywamy rodzinne talenty" (rozmowy dzieci z rodzicami, rodzeństwem, bliskimi).   

Konsultant i doradczyni zawodowa w jednej osobie,  Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli i Informacji Pedagogicznej „WOM" w Rybniku przeprowadziła seminarium e-learningowe offline, skierowane do nauczycieli szkół ponadpodstawowych kształcących w szkołach branżowych i technikach. Podczas szkolenia uczestnicy dowiedzieli się czym jest partnerstwo strategiczne, jak tworzyć sieci kontaktów między organizacjami, jak promować przedsiębiorczość i aktywność obywatelską wśród osób młodych, zostali wprowadzeni do metody Design Thinking. Uczestnicy mogli wymienić się także  przykładami dobrych praktyk i wzajemnie zainspirować się.

Przed RDK odbyły się warsztaty edukacyjno-plastyczne pn. „Czy Twoje płuca potrafią pływać?", skierowane do dzieci i młodzieży. Odpowiedziały one na pytania: Czy płuca bolą? Czy można żyć bez płuc? Jakiej wielkości są Twoje płuca? Podczas zajęć uczestnicy dowiedzieli się, jak funkcjonują płuca, co im służy, a co jest dla nich niekorzystne. Poznali także ich budowę, dodatkowo własnoręcznie wykonali model płuc. Mogli odkryć swoje talenty i rozwinąć je pod okiem specjalistów.

Z kolei w trakcie  warsztatów „Ludzka dłoń w małym palcu", młodzież z klocków lego próbowała skonstruować sztuczną rękę, służącą np. osobom niepełnosprawnym. Podczas zajęć dorośli wspólnie z dziećmi grali w planszówki oraz w gry sprawnościowe,  co wspaniale rozwinęło więzi rodzinne, ale także talenty i strategie ich doskonalenia.

Noc Naukowców Politechniki Śląskiej, to największe politechniczne wydarzenie, przygotowane przez naukowców, doktorantów oraz studentów ww. uczelni. Aktywności popularnonaukowe były poświęcone ponad 20 różnym dyscyplinom: naukom technicznym, medycynie, biologii, językoznawstwu i sztuce. To wyjątkowe przedsięwzięcie przyciąga odbiorców, niezależnie od ich wieku czy wykształcenia, którzy podczas jednej z październikowych sobót wkraczają do świata nauki. A jest to naprawdę fascynujący świat, w którym można odkryć pokłady kreatywności, zanurzyć się w nowoczesne technologie, rozwiązać naukowe zagadki. Dla młodych uczestników przygotowano zajęcia w Strefie Bajtla, m.in. gry planszowe, zabawy, puzzle, teatr i taniec. Dzieci mogły poznać naukowe ciekawostki, wziąć udział w pokazach i eksperymentach. Dużym zainteresowaniem cieszyły się  warsztaty z robotyki. Z klocków lego konstruowali i programowali modele piłkarza, narciarza i motocyklisty, co umożliwiło swobodne sterowanie nimi.

W „WOM"  Rybnik, przeprowadzono warsztaty pn. „Laboratoria Przyszłości w rękach dzieci. Praktyczne działania na technice w dobie przemysłu 4.0", adresowane dla nauczycieli techniki, którzy sprawdzali swoje umiejętności obróbki drewna oraz swoją kreatywność. Pracowali narzędziami i urządzeniami technicznymi CoolTool, które mogą używać również przedszkolaki. W jednym kompaktowym urządzeniu jest frezarka, wyrzynarka wiertarka i szlifierka.
 

PODSUMOWANIE XV RYBNICKICH DNI KARIERY


Tegoroczne Rybnickie Dni Kariery, przebiegły pod hasłem: „Talent i praca to się opłaca". Prowadzone były hybrydowo, z dużą przewagą bezpośrednich spotkań i zajęć. W licznych i zróżnicowanych imprezach wzięło udział około 1200  osób. W trakcie całego tygodnia kariery, doradcy oraz nauczyciele ze szkół tworzących RPPZ, prowadzili działania umożliwiające  efektywne odkrycie predyspozycji, preferencji i talentów. Wiele osób otrzymało bardzo praktyczne wskazówki, porady i konkretne rozwiązania do przemyślenia. Dla wszystkich obecnych, dostępne były materiały i broszury informacyjne. Na stronach internetowych instytucji RPPZ zamieszczano relacje z poszczególnych działań.

XV Rybnickie Dni Kariery obfitowały w liczne wydarzenia, związane z planowaniem ścieżki zawodowej. Przeprowadzone inicjatywy cieszyły się dużym zainteresowaniem odbiorców,
w tym uczniów rybnickich szkół. Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w warsztatach, prelekcjach, spotkaniach z ciekawymi gośćmi, a także w pouczających grach i zabawach. Wszystkie te wydarzenia uświadomiły odbiorcom, jak ważne jest wykorzystanie własnych pasji i zainteresowań w planowaniu kariery zawodowej. Użyte przez doradców zawodowych metody i narzędzia, pozwoliły na rozwinięcie u uczestników kompetencji miękkich, przedsiębiorczych oraz interpersonalnych. Inicjatywy sprzyjały także nawiązaniu nowych kontaktów, poznaniu trendów panujących na rynku pracy oraz zdobyciu praktycznych umiejętności, pomocnych w kreowaniu przyszłości zawodowej.   

Warto w tym miejscu wyróżnić bardzo istotne przedsięwzięcie RDK, skierowane do wyjątkowej grupy osób – uczestników WTZ, dzięki któremu mogli oni pokazać pasje i talenty, opowiedzieć swoje historie, zdobyć nową wiedzę i postawić kolejne kroki w stronę kariery zawodowej. Podczas wydarzeń, uczestnicy poznali tajniki rynku pracy, rozwinęli umiejętności przydatne w życiu zawodowym oraz powiększyli swoją sieć kontaktów. Spotkania, wycieczki zapoznawcze i zajęcia doradcze, dostarczyły wiedzy zarówno podopiecznym WTZ, ich opiekunom oraz pracownikom urzędu na temat funkcjonowania obu instytucji. Zaangażowanie urzędu a także WTZ we wspólne działania oraz wprowadzanie do współpracy kreatywnych rozwiązań, będzie kontynuowane, ponieważ przynosi to dobre efekty, przeciwdziałając wykluczeniu zawodowemu osób z niepełnosprawnościami.

Hasło XV edycji RDK: „Talent i praca - to się opłaca" towarzyszyło doradcom zawodowym i uczestnikom, podkreślając, jak ważne jest odkrywanie i rozwijanie talentów zawodowych. Jednocześnie dobitnie pokazywało, że równie ważna w osiągnięciu sukcesu zawodowego, jest ciężka, mozolna i wytężona praca.   
 
Osiągnięcie celu nigdy nie jest łatwe i proste, wymaga wytężonego wysiłku. Zdobycie i wykonywanie wymarzonej pracy zawsze jest łatwiejsze, jeżeli jest ona oparta na solidnych podwalinach – predyspozycjach, talencie i kompetencjach.

Talenty trzeba rozwijać ciężką  pracą i treningiem, to niepopularny, ale jedyny sposób na sukces.

Per aspera ad astra!

Pamiętajcie: na każdym etapie Waszej drogi zawodowej czekają na Was doradcy zawodowi Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego.
 
Organizatorzy dziękują przedstawicielom instytucji, zaangażowanym w przygotowanie tygodnia kariery oraz wszystkim osobom, które przyczyniły się do realizacji ww. wydarzeń.
 
RPPZ składa specjalne podziękowania dla Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP za ideę i konsekwentne propagowanie świadomego planowania kariery w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery – najlepszej kampanii społecznej w Polsce.
Załączniki
Prezentacja z przebiegu XV RDK (pdf, 8847 KB)
Kalendarz wydarzeń XV Rybnickich Dni Kariery (pdf, 369 KB)
Plakat promujący Rybnickie Dni Kariery 2023 (png, 2660 KB)

Partnerzy

Na skróty

 Przejdź na górę