W toku

Zmiany w przepisach o rynku pracy.

Print Drukuj

Powiatowy Urząd Pracy w Rybniku uprzejmie informuje, że z dniem 1 czerwca 2025 roku weszły w życie dwie istotne ustawy, wprowadzające reformę funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz systemu legalizacji pracy cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tj.:

  1. ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia,
  2. ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Najważniejsze zmiany dotyczące ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia:

  1. Rejestracja bezrobotnych:
    • możliwość rejestracji jako osoba bezrobotna zgodnie z miejscem zamieszkania, niezależnie od zameldowania,
    • możliwość rejestracji rolników jako osób bezrobotnych.
  2. Forma kontaktu i status bezrobotnego:
    • kontakt z osobami bezrobotnymi może być realizowany w formie osobistej, telefonicznej lub online,
    • bezrobotny może pozostawać w rejestrze urzędu pracy nieprzerwanie przez okres maksymalnie 3 lat. Po jego utracie, ponowna rejestracja możliwa jest po 90 dniach.
  3. Nowe wysokości zasiłków dla osób bezrobotnych.
    Obowiązują dwie wysokości zasiłku dla bezrobotnych 100% i 120% w zależności od długości stażu pracy.​​​​​​​​​​​​​​
    • Zasiłek 100% wynosi:​​​​​​​
      • 1 721,90 zł brutto przez pierwsze 90 dni,
      • 1 352,20 zł brutto przez kolejne dni posiadania prawa do zasiłku.​​​​​​​
    • Zasiłek 120% (dla osób z min. 20-letnim okresem zaliczanym do wysokości zasiłku) wynosi:
      • ​​​​​​​2 066,28 zł brutto przez pierwsze 90 dni,​​​​​​​
      • 1 622,64 zł brutto przez kolejne dni posiadania prawa do zasiłku.​​​​​​​

Wydłużony okres pobierania zasiłku.

  • Zasiłek na 365 dni przysługuje zarówno dla osób posiadających 100% jak i 120% zasiłek. Zasiłek na 365 dni obejmuje następujące grupy:​​​​​​​
    • osoby z niepełnosprawnościami,
    • członkowie rodzin wielodzietnych posiadających Kartę Dużej Rodziny,
    • osoby samotnie wychowujący co najmniej 1 dziecko do 18 r.ż., lub w przypadku dziecka z niepełnosprawnością do 24 r.ż.​​​​​​​
  • Nie zmienił się okres pobierania zasiłku dla osób pow. 50 r.ż. z 20-letnim stażem pracy – jest on nadal ustalany na 365 dni.
  • Osoby zarejestrowane jako bezrobotne przed 1 czerwca 2025 r. zachowują prawo do zasiłku na zasadach poprzednio obowiązującej ustawy.​​​​​​​
  • Prawo do zasiłku nie przysługuje bezrobotnemu, który rozwiązał ostatni stosunek pracy lub stosunek służbowy za wypowiedzeniem lub spowodował rozwiązanie umowy z własnej winy bez wypowiedzenia chyba, że ostatni stosunek pracy lub stosunek służbowy nie stanowi podstawy nabycia prawa do zasiłku. ​​​​​​​ 
  1. ​​​​​​​​​​​Obowiązek zgłaszania ofert pracy przez instytucje publiczne.
    Zgodnie z regulacjami, instytucje publiczne są zobowiązane do przekazywania informacji o wolnych miejscach pracy za pośrednictwem portalu prowadzonego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.​​​​​​

​​​​​​​     5. Realizacja stażu dla osób bezrobotnych:

  • ​​​​​​​​​​​​​​przed rozpoczęciem stażu bezrobotny przechodzi badania lekarskie na koszt organizatora,
  • staże trwają od 3 do 6 miesięcy i odbywają się w ramach trójstronnej umowy,
  • czas realizacji nie może przekroczyć 8 godzin na dobę i 40 godzin w tygodniu,
  • wzrósł wymiar przekazywanego stypendium stażowego do 160% wysokości zasiłku. Obecnie wynosi 2.755,04 zł.​​​​​​​

     6. Przyznanie pierwszeństwa w korzystaniu z form pomocy na rynku pracy dla:

  • ​​​​​​​osób bezrobotnych powyżej 50 r.ż.,
  • bezrobotni posiadający Kartę Dużej Rodziny,
  • bezrobotni bez kwalifikacji zawodowych,
  • osoby z niepełnosprawnościami,
  • długotrwale bezrobotni,
  • osoby bezrobotne i poszukujące pracy do 30 r.ż.,
  • osoby samotnie wychowujące co najmniej jedno dziecko.
    Wprowadzenie możliwości dofinansowania do wynagrodzeń osób 50+ oraz dofinansowania zatrudnienia emeryta.

​​​​​​​     7. Skrócony okres zawarcia umowy w ramach Refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy.
        Okres na jaki zawarta ma być umowa wynosi 12 lub 18 miesięcy w zależności od kwoty uzyskanego wsparcia.​​​​​​​

​​​​​​​     8. Poszerzony dostęp do szkoleń z Krajowego Funduszu Szkoleniowego.
​​​​​​​        Od 1.01.2026 r. ze środków KFS będą mogli skorzystać:​​​​​​​

  • pracownicy,
  • pracodawcy,
  • osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą,
  • osoby świadczące usługi na podstawie umów cywilnoprawnych.​​​​​​​

Osoby, które już zawarły z urzędem umowy i są w trakcie realizacji form wsparcia, obowiązują dotychczasowe zasady, a zawarte umowy będą kontynuowane na wcześniejszych warunkach.

Zmiany w zakresie zatrudniania cudzoziemców:

  1. Pełna elektronizacja postępowań w sprawach zezwoleń na pracę i oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi oraz w postępowaniach odwoławczych;
  2. Utworzenie indywidualnych kont dla cudzoziemców;
  3. Wprowadzenie obowiązku przekazywania przez system teleinformatyczny umów zawartych z cudzoziemcem (przed jego zatrudnieniem) do organu, który wydał zezwolenie lub oświadczenie. System będzie dostosowany z dniem 1.07.2025 r.);​​​​​​
  4. Konieczność informowania organu o rozpoczęciu, zakończeniu lub rezygnacji z pracy cudzoziemca;
  5. Obowiązek wykonywania pracy przez cudzoziemca wyłącznie na terytorium RP;​​​​​​​
  6. Zniesienie obowiązku uzyskiwania informacji starosty (tzw. testu rynku pracy).

O pozostałych zmianach będziemy informować na bieżąco.

Informacje o publikacji dokumentu


Ważna informacja dla instytucji publicznych.

Print Drukuj

Od 01.06.2025 r. w związku z wejściem w życie ustawy z 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, niektóre instytucje będą zobowiązane do obowiązkowego zgłaszania ofert pracy do systemu ePraca.

W art. 83 ust. 2 pkt 1 tej ustawy określono, że oferty pracy obowiązkowo zgłaszają podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2022 r. poz. 902) tj.:
1.    organy władzy publicznej;
2.    organy samorządów gospodarczych i zawodowych;
3.    podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;
4.    podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;
5.    podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.

Zachęcamy do składania ofert pracy za pośrednictwem portalu: https://oferty.praca.gov.pl/portal/strona-glowna

Jak zgłosić ofertę pracy?

Aby dokonać zgłoszenia, należy:

1. Założyć konto organizacji na portalu: https://www.praca.gov.pl

2. Przejść do zakładki Usługi elektroniczne i wybrać opcję: Zgłoszenie oferty pracy.

3. Wypełnić wymagane pola formularza.

4. Wysłać zgłoszenie do właściwego Urzędu Pracy.

Jak założyć konto użytkownika w Praca.gov.pl – instrukcja https://psz.praca.gov.pl/documents/10240/b54cc331-c2f5-41ba-b1be-2507aa255398

Zmiany te mają na celu usprawnianie obiegu informacji na rynku pracy oraz ułatwienie dostępu do ofert zatrudnienia dla wszystkich zainteresowanych.

W przypadku pytań lub wątpliwości zapraszamy do kontaktu: tel. 32 4221623 w. 226

Informacje o publikacji dokumentu


Ważne zmiany na rynku pracy już od 1 czerwca 2025 r.

Print Drukuj

Informujemy, że w dniu 12 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej opublikowano dwie ustawy:
• Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U. 2025 poz. 620),
• Ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium RP (Dz.U. 2025 poz. 621).

Obie ustawy wejdą w życie z dniem 1 czerwca 2025 r. i wprowadzają istotne zmiany dla rynku pracy, pracodawców oraz cudzoziemców wykonujących pracę w Polsce.

Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia wprowadza nowe zasady funkcjonowania urzędów pracy, m.in. rejestrację według miejsca zamieszkania, szerszy dostęp do form wsparcia niezależnie od wieku, w tym do bonu zasiedleniowego, pożyczkę edukacyjną na podnoszenie kwalifikacji oraz uproszczone procedury aktywizacji zawodowej.

Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom porządkuje i elektronizuje procedury zatrudniania obcokrajowców. Pracodawców obowiązywać będą nowe zasady dokumentowania legalności pracy cudzoziemców, a także surowsze kary za naruszenia przepisów. Więcej informacji na temat zmian dotyczących zatrudniania cudzoziemców opublikowaliśmy tutaj:  https://tiny.pl/kg6zrhr4

Pełna treść ustaw dostępna jest na oficjalnym portalu Dziennika Ustaw:

 

Informacje o publikacji dokumentu


Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego laureatem Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery 2024!

Print Drukuj

Z ogromną radością informujemy, że Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego (RPPZ), koordynowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Rybniku, została laureatem Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery 2024.

Nagroda ta jest efektem realizacji XVI Rybnickich Dni Kariery, które odbyły się w październiku 2024 roku. Zorganizowane wydarzenia, w tym m.in. warsztaty doradcze, Olimpiada z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową oraz escape roomy czy gry planszowe, miały na celu pomoc w świadomym planowaniu kariery zawodowej oraz promowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym.

Dziękujemy Stowarzyszeniu Doradców Szkolnych i Zawodowych RP, inicjatorowi konkursu, oraz jury, które dostrzegło wartość naszych przedsięwzięć. Te wyróżnienie stanowi dla nas ogromną motywację do dalszej pracy i potwierdza znaczenie współpracy instytucji tworzących RPPZ. Wspólnie tworzymy kompleksowe rozwiązania, które skutecznie wspierają odbiorców w świadomym rozwoju zawodowym.

Dążymy do tego, aby każda osoba planująca karierę zawodową z naszego regionu miała dostęp do narzędzi i wsparcia, które pozwolą jej odnaleźć swoje miejsce na rynku pracy, realizować pasje oraz wykorzystywać swoje kompetencje.

Serdecznie gratulujemy pozostałym laureatom.

Dyplom Laureata OTK
Informacje o publikacji dokumentu


Z misją przez życie – wyjątkowy numer e-info poświęcony służbom mundurowym

Print Drukuj

Z radością prezentujemy specjalne wydanie naszego Elektronicznego Informatora e-info, które w całości poświęcone jest działaniu służb mundurowych w obliczu wyzwań współczesności!
W tym numerze przedstawiamy:

· perspektywy zawodowe w różnych formacjach, takich jak policja, straż pożarna, wojsko oraz straż miejska,

· inspirujące wywiady z funkcjonariuszami, którzy dzielą się swoimi doświadczeniami
i refleksjami na temat codziennych obowiązków służbowych.

To niezwykła okazja, by poznać kulisy pracy tych, którzy dbają o nasze bezpieczeństwo.

Zachęcamy do lektury: https://tiny.pl/v2x1_tbv

Informacje o publikacji dokumentu


Zakończone