Rybnickie Dni Kariery 2017

IX Rybnickie Dni Kariery - „Ja na rynku pracy: moje talenty i kompetencje" zorganizowane przez Rybnicką Platformę Poradnictwa Zawodowego (RPPZ) w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery pod honorowym patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Logo Ministerstwa Edukacji Narodowej
Koordynatorzy IX Rybnickich Dni Kariery (RDK): Zespół Szkół Technicznych oraz Zespół Szkół Numer 6 w Rybniku.

Honorowym Patronatem IX RDK objął Prezydent Miasta Rybnika Piotr Kuczera.

I dzień - 16.10.2017 r.
  1. INAUGURACJA RYBNICKICH DNI KARIERY –  FINAŁ OLIMPIADY „Z WIEDZY O ZARZĄDZANIU I PLANOWANIU KARIERĄ ZAWODOWĄ".
  2. WARSZTATY I INDYWIDUALNE SESJE COACHINGOWE.
Motto dnia: 
Nie ma takiej rzeczy, której nie można by osiągnąć pracą. Nic nie leży poza jej zasięgiem. Złe obyczaje przemienia w dobre, niszczy złe zasady, a odradza dobre. Jest w stanie uczynić z człowieka anioła. Mark Twain


Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego (RPPZ).


Tegoroczny Tydzień Kariery rozpoczął się drugim finałem olimpiady „Z Wiedzy o Planowaniu i Zarządzaniu Karierą Zawodową". Ubiegłoroczny odbiór tego wydarzenia był tak dobry, że organizatorzy IX RDK postanowili kontynuować tę formę zachęcania uczniów do zdobywania wiedzy o sobie, swoich talentach, predyspozycjach oraz o wymogach współczesnego rynku pracy. Podobnie jak w ubiegłym roku - we wszystkich szkołach zrzeszonych w RPPZ - przygotowania uczniów trwały od maja, a eliminacje do rozgrywek finałowych odbyły się na początku października. Rozciągnięcie w czasie  przygotowań uczniów do olimpiady miało swe uzasadnienie w uświadomieniu uczniom, że planowanie kariery to długotrwały proces, a wiedza potrzebna do odkrycia swojego powołania zawodowego musi być wszechstronna i dogłębnie przemyślana.    

Uroczystego otwarcia Olimpiady dokonały koordynatorki RDK: Dyrektor Zespołu Szkół Technicznych (ZST) – Grażyna Kohut i Dyrektor ZS Nr 6 - dr Grażyna Adamczyk. Nad sprawnym przebiegiem konferencji czuwały koordynatorki – pedagog  ZST Barbara Kuwaczka oraz doradca zawodowy Dorota Porwoł z ZS Nr 6.

Inspiracją do zorganizowania olimpiady był sprawdzony pomysł Stowarzyszenia Doradców Szkolnych i Zawodowych RP. Bardzo cenne były też doświadczenia i refleksje wyniesione z organizacji pierwszej edycji olimpiady. Zwiększono ilość pytań, ich urozmaicenie oraz poziom ich trudności.  
W celu uniknięcia pomyłek, rozładowania stresu, uczestnicy finału przeszli serię pytań próbnych
i dopiero w momencie, gdy wszyscy zaznajomili się z aparaturą techniczną, regulaminem, żywiołowo reagująca publicznością, przeprowadzono serię pytań właściwych. Do finału zakwalifikowali się uczniowie pięciu ponadgimnazjalnych rybnickich szkół. Potyczka mistrzów kariery miała bardzo spektakularny przebieg i wywoływała duże emocje. Publiczność i jury olimpiady było pod dużym wrażeniem wiedzy uczniów z zakresu planowania kariery, rynku pracy, zawodoznawstwa itp. Uczestnicy musieli wykazać się także szybkością i refleksem – bowiem która drużyna pierwsza nacisnęła przycisk, mogła jako pierwsza udzielać odpowiedzi. Nad prawidłowym przebiegiem rywalizacji czuwała komisja - bardzo doświadczonych - doradców kariery. Grywalizacja wzbudziła wielkie emocje, zarówno wśród uczestników, jak i wśród żywiołowo dopingującej widowni (szczególnie aktywne były maskotki wszystkich szkół: Rudi, Krecik, Zeus i Boguś). W tym roku  zaciętą rywalizację wygrali uczniowie „Budowlanki" (ZSB). O drugim i trzecim miejscu zadecydowała dogrywka, z której zwycięsko wyszli uczniowie „Mechanika" (ZSM-E), pokonując uczniów „Ekonomika" (ZSE-U). Rozgrywki olimpijczyków urozmaicane były występami młodych artystów ze szkół zrzeszonych w RPPZ.

Na tym wydarzenia pierwszego dnia RDK oczywiście się nie zakończyły. Równolegle prowadzone były bowiem  indywidualne konsultacje, coachingi, warsztaty, pogadanki oraz prelekcje.  Do dyspozycji odbiorców wydarzeń byli specjaliści rynku pracy: doradcy zawodowi, psycholodzy, pośrednicy, specjaliści ds. rozwoju zawodowego, pracodawcy, a także nauczyciele przedmiotów zawodowych, pedagodzy i wychowawcy. Różnorodnym grupom odbiorców zapewniono chwile refleksji, związane z odkrywaniem talentów, przekuwaniem ich w kompetencje zawodowe. Oprócz indywidualnych porad prowadzone były także warsztaty tematyczne, m.in.: „Czyńcie sobie rynek pracy poddanym – diagnoza kompetencji, predyspozycji, uzdolnień" adresowane dla uczniów ZSE-U oraz zajęcia dla przedszkolaków „ Moje talenty a przyszła praca zawodowa".  Doradcy zawodowi w umiejętny sposób, wykorzystując optymalnie dobrane narzędzia metodyczne, wydobywali z uczniów ich marzenia, zasoby i możliwości. Zachęcali do racjonalnego urzeczywistniania swoich talentów zawodowych.
   
 II dzień - 17.10.2017 r.  
  1. III MIĘDZYSZKOLNY DZIEŃ Z PASJĄ
  2. WARSZTATY I PRELEKCJE TEMATYCZNE DLA RÓŻNYCH GRUP ODBIORCÓW.
  3. DZIEŃ OTWARTY PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W RYBNIKU.
  4. MARATON FILMÓW ZAWODOZNAWCZYCH DLA GIMNAZJALISTOW.
Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego

Motto dnia:
Talent jest jak kawałek szlachetnego, ale surowego metalu: dopiero pilna praca go obrobi i wartość wielką mu nada.
Stanisław Staszic


Bardzo bogaty w imprezy dzień rozpoczął się – zorganizowanym już po raz trzeci w Zespole Szkół Technicznych - Międzyszkolnym Dniem z Pasją. Skierowany był on do uczniów  szkół gimnazjalnych
i ponadgimnazjalnych. Impreza miała formę konkursu. Jej celem  była promocja oraz wyróżnienie pasji uczniów rybnickich szkół. Uczestnicy prezentowali swoje zainteresowania w trzech kategoriach: artystycznej, naukowej oraz w dowolnej (m.in. sport, hobby – np. kulinaria, turystyka, rękodzieło itp.). Doświadczone jury, jak zwykle szukało perełek, diamentów – chociażby nieoszlifowanych – które można poznać po przysłowiowym błysku w oku, autentycznej radości, która emanuje z każdego słowa i każdego ruchu. Zarówno dla publiczności, jak i dla uczestników, konkurs był doskonałą lekcją zawodoznawczą: jak talent, wsparty ciężką pracą, można wykorzystać w osiąganiu mistrzostwa w zawodzie, zdobyciu profesjonalizmu i wysokich kompetencji pracowniczych. Porównanie swoich umiejętności z poziomem umiejętności uczestników konkursu dało uczestnikom możliwość odnalezienia siebie na osi kontinuum kariery: od nowicjusza do mistrza. W tzw. kuluarach unosił się popiół od posypywanych głów i  dało się słyszeć: daleka jest jeszcze przede mną droga do sukcesu.

W tym dniu odbyło się również wiele ciekawych, a przede wszystkim bardzo praktycznych warsztatów. Niezwykle pouczające były warsztaty z robotyki prowadzone przez pasjonata techniki, współpracującego z Centrum Nauki Kopernik, twórcy rybnickiej Akademii Technicznej Małolata.  Dla bardzo młodych uczestników zajęć było to przeniesienie się w świat znany im z gier komputerowych. Świat wirtualny stał się rzeczywisty, sami mogli go kreować i konstruować, a przede wszystkim sprawdzać efekty swojej pracy. Po takiej lekcji – tak bardzo potrzebnych inżynierów - nie powinno zabraknąć w polskiej gospodarce, w coraz większym stopniu opartej na wiedzy.

Kolejne ciekawe zajęcia – warsztaty z rękodzieła - odbyły się w ZS Nr 6. Uczniowie - w ramach wolontariatu - uczyli swoich młodszych kolegów z gimnazjów, poprzez kreatywne warsztaty: „Pachnące mydełka i świeczki", „Kartki okolicznościowe" oraz „Decoupage", technik wyrobu świeczek i mydełek oraz niuansów wykonywania pięknych kartek okolicznościowych. Warsztaty te zachęciły uczniów
do dalszej pracy w ramach wolontariatu, do rozwijania swoich talentów i pasji oraz uzmysłowiły im,
że taka działalność może być sposobem na pracę zarobkową.

Również doradczynie zawodowe PUP Rybnik przeprowadziły zajęcia dla uczniów ZSB z zakresu sposobów rozpoznawania swoich talentów, preferencji i predyspozycji pn. „Odkrywam swoje talenty
i kompetencje". W feedbacku, na zakończenie warsztatów, doradczynie usłyszały opinie uczniów,
że ich wiedza o sobie znacznie się zwiększyła – stała się głębsza i wielowątkowa. Ale jak
to w poradnictwie bywa, pozostała indywidualna praca do zrobienia: poskładanie poszczególnych składników osobowości w spójny profil zawodowy.

Bardzo pouczający był Dzień Otwarty działu doradztwa zawodowego w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, adresowany dla gimnazjalistów i ich rodziców -  najbliższych doradców dla swoich dzieci. W trakcie indywidualnych konsultacji, wspieranych testami psychologicznymi, niektórzy uczniowie mogli potwierdzić swoje wybory edukacyjno-zawodowe, inni zostali zachęceni do ponownego ich przemyślenia. Z pewnością wszyscy opuszczając, przyjaźnie otwarte drzwi, zostali wyposażeni w duży zastrzyk wiedzy o swoich możliwościach, potencjale edukacyjno-zawodowym, o podjęciu nauki w optymalnie dobranej szkole ponadgimnazjalnej oraz o wymaganiach rynku pracy.

Z kolei  w Zespole Szkół Ekonomiczno-Usługowych odbył się maraton filmów zawodoznawczych,
na który zaproszono gimnazjalistów. Kilkadziesiąt uczniów mogło zobaczyć prezentację m.in. takich zawodów jak: ekonomista, logistyk, górnik, kucharz czy hotelarz. Między prezentacją poszczególnych zawodów uczniowie mogli oglądać teledyski i poczęstować się popcornem przygotowanym przez uczniów klasy czwartej kształcących się w zawodzie technik organizacji usług gastronomicznych. Była to bardzo ciekawa lekcja zawodoznawcza, umożliwiająca młodzieży dokonanie trafnego wyboru zawodu, przeprowadzona w ciekawy sposób, odbiegający od szkolnej rutyny.

Wszystkie konsultacje i warsztaty dały uczestnikom narzędzia oraz wiedzę potrzebną do maksymalnego wykorzystania swoich pasji i talentów w budowaniu kompetencji zawodowych.
  
III dzień - 18.10.2017 r.
  1. KONSULTACJE INDYWIDUALNE DLA MŁODZIEŻY GIMNAZJALNEJ I PONADGIMNAZJALNEJ.
  2. WARSZTATY ZAWODOZNAWCZE DLA RÓŻNYCH GRUP KLIENTÓW.
  3. DZIEN OTWARTY PUNKTU POŚREDNICTWA PRACY OHP W CZERWIONCE-LESZCZYNACH.
  4. WIZYTA STUDYJNA W PRZEDSIĘBIORSTWIE SOCJALNYM.
Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego

Motto dnia:
Talent określa co człowiek robi, nie określa, kim człowiek jest […] Kiedy wiesz, kim jesteś, możesz dokonać wszystkiego. Terry Pratchett


Był to dzień poświęcony urozmaiconym konsultacjom i warsztatom, skierowanym do uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. W celu zapewnienia efektywnego oddziaływania i skutecznego przekazu informacji, obie formy realizowane były naprzemiennie i uzupełniająco. Takie podejście doradców w przekazywaniu wiedzy, potwierdziło się już wielokrotnie.

Cykl warsztatów rozpoczął się zajęciami pn. „Jak skutecznie zaprezentować się na rynku pracy", adresowany do uczniów ZSE-U, prowadzony prze doradczynię zawodową z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Na podstawie odpowiednio dobranych ćwiczeń i przykładów, uczniowie mogli przekonać się o znaczeniu autoprezentacji w znalezieniu upragnionej pracy.

Z kolei dla uczniów ZS Nr 6, doradczynie kariery rybnickiego urzędu pracy przeprowadziły specjalistyczne zajęcia: „Co? Gdzie? Jak? – rynek pracy bez tajemnic oraz „Czyńcie sobie rynek pracy poddanym – diagnoza kompetencji, predyspozycji, uzdolnień". Były to zajęcia skierowane dla młodzieży z różnymi niepełnosprawnościami psychofizycznymi. Doradczynie umiejętnie motywowały uczniów i jednocześnie zwracały uwagę na realne podejście do szukania pracy. Wielokrotnie podkreślały, dając ciekawe przykłady, że w osiągnięciu sukcesu potrzebna jest wytrwałość i konsekwencja. Przydarzające się błędy i niepowodzenia są cennym doświadczeniem i niezastąpioną lekcją osiągania celu.

Kolejnym wartościowym wydarzeniem był Dzień Otwarty Punktu Pośrednictwa Pracy OHP w Czerwionce-Leszczynach. Skierowany był do wszystkich zainteresowanych uzyskaniem informacji dot. wymogów i możliwości zatrudnienia na lokalnym rynku pracy. Każda z osób, która w tym dniu odwiedziła PPP miała szansę zapoznać się z ofertami pracy stałej i krótkoterminowej, otrzymać skierowanie do wybranego pracodawcy oraz zasięgnąć porad specjalisty w kwestii wyboru swojej ścieżki zawodowej, poprawnego sporządzania dokumentów aplikacyjnych oraz sposobów przechodzenia przez rozmowy kwalifikacyjne. Wszystkie obecne osoby otrzymały informację o trwającej rekrutacji do projektu „Od  szkolenia do zatrudnienia - EFS", realizowanego przez jednostki  Ochotniczych Hufców Pracy.

Także w tym dniu wolontariusze Zespołu Szkół nr 6 odwiedzili restaurację „Manufaktura Smakowitości", którą prowadzi „Fundacja Zawodowo Pomagamy". Całe grono pracowników stanowią osoby z niepełnosprawnościami: uczestnicy Warsztatów Terapii Zawodowej i absolwenci ww. szkoły. Uczniowie zadawali pracownikom różnorodne pytania dotyczące pracy w restauracji, szczególnie zainteresowani byli postrzeganiem ich przez pełnosprawnych rówieśników i klientów. Zwiedzili zaplecze restauracji - pomieszczenia kuchenne i socjalne. Zobaczyli także, jak wygląda praca w kuchni i restauracji. Na zakończenie uczniowie wraz z nauczycielami zostali poczęstowani drożdżowym ciastem  ze śliwkami i herbatą owocową oraz kawą Latte. Uczestnicy wycieczki zawodoznawczej byli zadowoleni z jej przebiegu, oprócz wiedzy zdobyli  informacje o możliwościach podjęcia pracy po zakończeniu nauki w szkole.

Mając na uwadze zapotrzebowanie lokalnego rynku pracy na konkretnych fachowców, Cech Rzemiosł zorganizował warsztaty: „Wybieram zawód zgodnie ze swoimi kompetencjami" połączony
z przymierzalnią zawodów. Licznie przybyła młodzież mogła posłuchać prelekcji przedstawicieli „świata rzemiosł różnych", dotyczących realizacji kariery zawodowej poprzez szkoły rzemieślnicze. Ciekawym opowieściom zawodowców towarzyszyły prezentacje wyrobów poszczególnych rzemieślników oraz konkursy z nagrodami dla zwycięzców. Najciekawszą i najcenniejszą rzeczą – z punktu widzenia trafnego wyboru zawodu - była możliwość skonfrontowania przez uczniów swoich talentów
i wyobrażeń zawodowych poprzez   wykonywanie próbek pracy w takich zawodach, jak: mechanik samochodowy, cukiernik, fryzjer, malarz-tapeciarz  itp.

Duże zainteresowanie uczniów ww. warsztatami, kolejny raz pokazało, że urozmaicone podejście,
z elementami grywalizacji i zabawy, do lekcji zawodoznawczych jest odbierane przez  młodzież bardzo entuzjastycznie i przynosi pozytywnie rezultaty.
 
IV dzień – 19.10.2017 r.
  1. KONFERENCJA Z PANELEM DYSKUSYJNYM : „PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE W OKRESIE REFORMY EDUKACJI".
  2. SPECJALISTYCZNE WARSZTATY ZAWODOZNAWCZE.
  3. INDYWIDUALNE SESJE COACHINGOWE PROWADZONE PRZEZ DORADCÓW ZAWODOWYCH PUP RYBNIK.
Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego

Motto dnia:
Praca jest nieodzownym towarzyszem człowieka. Ma ona służyć człowiekowi, ma człowieka uszlachetniać. ks. Jerzy Popiełuszko

 
Tegoroczne Rybnickie Dni Kariery zakończyła konferencja z panelem dyskusyjnym: „Poradnictwo edukacyjno-zawodowe w okresie reformy edukacji", która odbyła się w Zespole Szkół Technicznych
w Rybniku. W trakcie konferencji miały miejsce trzy wystąpienia. Doświadczeni prelegenci - z Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Rybnika, Kuratorium Oświaty oraz Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej - przekazali wiele, cennych i bardzo praktycznych informacji. Uczestnicy spotkania – nauczyciele, pedagodzy, wychowawcy - przyszli doradcy zawodowi szkół podstawowych i gimnazjalnych - zostali wyposażeni w szerokie spektrum wiedzy. Przekazywane treści dotyczyły, m.in. ram prawnych umożliwiających prowadzenie poradnictwa, specyfiki rybnickiego rynku edukacyjnego, danych statystycznych wybieranych kierunków, krótką ich genezę, powody rezygnacji uczniów z danych kierunków itp. Został przedstawiony także zarys tematyki doradczej, scenariuszy lekcji, przykłady ćwiczeń, narzędzi możliwych do wykorzystania oraz przydatnych stron www. Złożoność przedstawionych zagadnień bez wątpienia wymagała dookreślenia go poprzez dyskusję i możliwość zadawania pytań. Temu posłużył panel przygotowany i prowadzony przez specjalistów z Rybnickiej Platformy Poradnictwa Zawodowego. Paneliści, oprócz pytań zadawanych przez uczestników, musieli zmierzyć się z trzema zagadnieniami: jak profesjonalnie prowadzić poradnictwo zawodowe w szkole w ramach wewnątrzszkolnego systemu poradnictwa zawodowego  (WSDZ), co w praktyce daje poradnictwo całożyciowe tworzące kontinuum poradnictwa zawodowego oraz jak przygotować pracownika nowoczesnego spełniającego wymogi gospodarki opartej na wiedzy. Refleksje i przemyślenia panelistów, umiejętnie moderowane, uszczegółowiły i rozjaśniły treści zawarte we wcześniejszych wystąpieniach. Uzyskana informacja zwrotna – niewątpliwie wiarygodna, bo zebrana w trakcie nieformalnych, kuluarowych rozmów - potwierdziła przydatność i praktyczność omawianych kwestii i tematów.

Wnioski płynące z powyższych rozważań specjalistów edukacji i rynku pracy odnośnie roli poradnictwa zawodowego w przygotowaniu pracownika dopasowanego do współczesnego rynku pracy,  zwróciły uwagę na kilka ważnych aspektów:
  • gospodarka oparta na wiedzy potrzebuje społeczeństwa informacyjnego. Tym wymaganiom mogą sprostać pracownicy nowocześni (charakteryzujący się m.in. otwartością, przebojowością, inicjatywą, wyobraźnią, elastycznością, empatią, aspiracjami oświatowymi i zawodowymi, umiejętnością korzystania z technologii informatycznych, dbałością o zdrowie, ceniący życie pozazawodowe). Tego typu cechy można wykształcić w ludziach poprzez odpowiednie wychowanie i socjalizację. Pracę należy rozpoczynać od najwcześniejszych lat, pracując nie tylko z dziećmi i młodzieżą, ale również angażując w to rodziców, nauczycieli oraz pracodawców. Tylko długotrwałe, systematyczne oraz programowe oddziaływania doradców zawodowych mogą wpłynąć na kreowanie wzorców pracownika nowoczesnego, elastycznego, zmotywowanego do całożyciowej nauki. Dlatego tak istotne jest zapewnienie stałego kontaktu dzieci i młodzieży z odpowiednio przygotowanym doradcą zawodowym, realizowane poprzez rozwiązania systemowe zapewniające zatrudnienie doradców zawodowych w każdym typie szkoły na pełnym etacie.   
  • działania szkoły mające na celu przygotowanie przyszłych pracowników, powinny w większym stopniu kłaść nacisk na wyposażenie ucznia w praktyczną wiedzę zawodową – uzyskanie kompetencji zawodowych. Równie ważne jest także zaszczepianie w świadomości przyszłego pracownika dbałości o mienie firmy, poszanowania pracy i etyki zawodowej. W procesie tym powinni brać czynny udział szkolni doradcy zawodowi, współdziałający z nauczycielami, pedagogami, rodzicami oraz pracodawcami w ramach wewnętrznego systemu poradnictwa zawodowego.
  • aby okres oddziaływania  doradców był odpowiednio wystarczający na dokonywanie zmian lub podtrzymywanie pozytywnych postaw, działania doradcze powinny być realnie i formalnie usieciowione. Sformalizowane sieci usług doradczych powinny zapewniać dobry przepływ informacji, wymianę doświadczeń, możliwość zapoznania się z wieloma programami prowadzonymi przez doradców z różnych instytucji. Znajomość specyfiki pracy doradców - w ramach kontinuum poradnictwa - powinna ułatwiać koordynację, brak powtarzalności programów oraz wypracowanie najskuteczniejszych metod pracy w stosunku do konkretnych grup klientów.
  • przykładem takich działań jest Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego. Dzięki systematycznym działaniom RPPZ, udało się stworzyć realne  kontinuum pomocy doradczej: od wczesnych lat szkolnych aż po emeryturę, od doradcy akompaniatora po coacha kariery. Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego jest więc przykładem realnie działającej sieci doradców zawodowych oraz wzorem lokalnego partnerstwa instytucjonalnego. W związku z tym instytucje ww. resortów mogą realnie, w sposób skoordynowany współpracować, realizując wspólny cel, jakim jest przygotowanie nowej generacji kompetentnych kadr do współczesnego rynku pracy.
Uzupełnieniem dnia były warsztaty adresowane dla uczniów szkoły ZSM-E, połączone z indywidualnymi konsultacjami, prowadzone przez doradczynię  z PUP Rybnik. Warsztaty „Co? Gdzie? Jak? – rynek pracy bez tajemnic" pokazały zasady budowania strategii zawodowej. Zwróciły uwagę  słuchaczom, jak niezwykle ważne w zaplanowaniu swojej drogi zawodowej jest dogłębne poznanie siebie – odkrycie swoich talentów, swego powołania zawodowego. Uczestnicy dowiedzieli się, że wybór zawodu, wykorzystujący ich talenty, w znaczny sposób ułatwi im rozwijanie kompetencji zawodowych. Przechodzenie od nowicjusza do mistrza stanie się prostsze, szybsze i przyniesie wymierne efekty finansowe.
 
V dzień – 20.10.2017 r.
  1. WARSZTATY TEMATYCZNE DLA PRZEDSZKOLAKÓW.
  2. INDYWIDUALNE SESJE COACHINGOWE PROWADZONE PRZEZ DORADCÓW ZAWODOWYCH PUP RYBNIK.
  3. KONFERENCJA W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH W CZERWIONCE-LESZCZYNACH
Motto dnia:
Ludzie winią za wszystko okoliczności. Ci, którym na tym świecie się powodzi, wstają rano i szukają takich okoliczności, jakie są im na rękę. Jeśli ich nie znajdują, sami je tworzą. George Bernard Shaw
 

Organizatorzy: Rybnicka Platforma Poradnictwa Zawodowego.

    
W ciągu całego tygodnia kariery prowadzone były indywidualne sesje doradczo-coachingowe przez doświadczonych doradców kariery PUP Rybnik. Doradczynie wspierały się testami, wykorzystywały stymulujące narzędzia (m.in. metodę przestrzeni pozytywnych wyobrażeń Normana E. Amundsona, wywiad narracyjny itp.). Stosowały wiele ciekawych, samomotywujących ćwiczeń, angażujących klienta do działania i realizacji swoich potrzeb. Dobór takich narzędzi ułatwiał klientom branie odpowiedzialność za swoje życie zawodowe i osobiste. Uświadamiał im, że to oni są kreatorami i podmiotami w procesie osiągania swojego celu zawodowego. Doradczynie zawodowe w umiejętny sposób towarzyszyły im, były  uważnymi słuchaczami, przewodnikami i coachami w jednym.

Również tego dnia odbyły się zajęcia z preorientacji zawodowej z przedszkolakami: „Moje talenty a przyszła praca zawodowa". Przedszkolaki z dużym zaangażowaniem i spontanicznością zanurzyły się w świat zawodów, weszły w role przyszłych pracowników. Zajęcia odbywały się poprzez zabawy, gry, odkrywanie swoich talentów, ciekawe opowieści, przykłady itp. Na zakończenie na wszystkich czekały zasłużone, m.in. słodkie nagrody.  

Także w piątek w Zespole Szkół Specjalnych w Czerwionce-Leszczynach odbyła się konferencja podsumowująca wszystkie działania OTK w Powiecie Rybnickim. Gośćmi specjalnymi byli: Wicestarosta Powiatu Rybnickiego Marek Profaska, Pełnomocnik ds. społecznych GiM Czerwionka-Leszczyny
dr Aleksandra Chudzik. W trakcie konferencji podsumowano konkurs filmowy dla uczniów szkół podstawowych z powiatu, pt. „Moje talenty, moje kompetencje" oraz wręczono nagrody laureatom.
Doradczyni zawodowa PUP  Rybnik przedstawiła prelekcję: „Osoby niepełnosprawne na rynku pracy". Prelegentka zwróciła uwagę na konieczność połączenia własnego potencjału psychofizycznego, swoich możliwości i talentów z uwarunkowaniami i tendencjami panującymi na rynku pracy.

W przeciągu całego tygodnia kariery przeprowadzono kilkadziesiąt imprez, w których wzięło udział niespełna dwa tysiące osób.  Wszyscy uczestnicy otrzymali  wiele materiałów zawodoznawczych, broszurek, przeprowadzono z nimi wiele testów i autotestów preferencji i predyspozycji zawodowych. Zostali wyposażenie w wiedzę zawodoznawczą, wiele cennych uwag i wskazówek potrzebnych
do refleksji i przemyśleń nad swoimi talentami, wyborami edukacyjno-zawodowymi, pomysłami
na życie. W opiniach wielu uczestników zdobyta wiedza, wszystkie wydarzenia, zachęciły ich
do odważnego wchodzenia na rynek pracy. Z drugiej strony świadomość  konieczności uczenia się przez całe życie, stopniowego przechodzenia przez kolejne etapy zdobywania kompetencji zawodowych:
od nowicjusza, przez początkującego fachowca, do eksperta, wyposażyły ich w pokorę
– w konstruktywną pokorę - zachęcającą do konsekwentnego rozwoju zawodowego.
 
IX Rybnickie Dni Kariery pokazały, jak niezwykle istotnym  tematem dla młodych ludzi jest zdobycie wymarzonego zawodu, zgodnego ze swoimi talentami, świadomość ciągłego podnoszenia kompetencji oraz wykonywanie pracy z przyjemnością.
 
Organizatorzy  IX RDK pragną podziękować Prezydentowi Miasta Rybnika - Panu Piotrowi Kuczerze oraz Zastępcy Prezydenta Miasta - Panu Wojciechowi Świerkoszowi, za udzielenie wsparcia finansowego przeznaczonego na nagrody dla uczestników olimpiady i konkursów IX Rybnickich Dni Kariery. 
 
Organizatorzy dziękują przedstawicielom wszystkich instytucji zaangażowanym w organizację tygodnia kariery, koordynatorom oraz wszystkim osobom, które przyczyniły się
do realizacji ww. wydarzeń.

 
Działania poprzedzające IX RDK

Ze względów m.in. formalnych i organizacyjnych wiele imprez związanych z Rybnickimi Dniami Kariery odbyło się wcześniej. Do takich wydarzeń należały warsztaty dla pedagogów prowadzone przez Cech Rzemiosł Różnych oraz Małej i Średniej Przedsiębiorczości: „Dualny system nauki zawodu rzemieślniczego a uzyskanie kompetencji zawodowych". Szkolenie adresowane było dla pedagogów, nauczycieli, wychowawców i doradców zawodowych rybnickich szkół podstawowych i gimnazjalnych. Warsztaty doskonale wpisały się w potrzeby współczesnego rynku pracy – potrzebującego profesjonalistów, specjalistów w konkretnych zawodach. W zgodnej opinii uczestników szkoły zawodowe, w tym rzemieślnicze muszą odzyskać prestiż, muszą być odbierane przez uczniów, rodziców i nauczycieli jako niezwykle ważne ogniwo przygotowujące pracowników współczesnego rynku pracy. W trakcie szkolenia uczestnicy poznali atuty szkolenia dualnego – zapewniającego uzyskanie realnych kompetencji zawodowych oraz wiedzę teoretyczną.

Kolejnym przedsięwzięciem było przygotowanie olimpiady i konkursów związanych z planowaniem kariery zawodowej. Wymagało to od organizatorów przeprowadzenia wielu działań poprzedzających finał olimpiady: uaktualnienie regulaminów, przygotowania odpowiednich zestawów pytań, wyboru komisji, miejsca, przygotowania zaplecza technicznego (sprzętu audiowizualnego, napisania odpowiedniego oprogramowania, wykonania i przetestowania sprzętu informatycznego itp.), opracowania i przeprowadzenia modułu metodyczno-edukacyjnego, przygotowującego uczniów do ww. konkursów, praca zespołów oceniających prace konkursowe itp.                        

Bardzo kształcące były warsztaty zawodoznawcze oraz wizyty studyjne doradców zawodowych, pośredników i specjalistów ds. rozwoju zawodowego w pracowniach zawodowych Rybnickiego Centrum Edukacji Zawodowej CUKoP w Rybniku. Kluczowi specjaliści PUP Rybnik podnieśli swoją wiedzę zawodoznawczą, zarówno poprzez wykłady teoretyczne, jak i poprzez praktyczne zapoznanie się maszynami i urządzeniami, technologiami i procesami w takich zawodach jak: operator obrabiarek numerycznych CNC, górnik, spawacz, mechanik samochodowy, krawiec, gastronom.

Również tym roku przygotowanie plakatu reklamującego tydzień kariery miało w formę wewnątrzszkolnych konkursów. Najlepiej oceniony przez jury plakat miał zaszczyt reklamowania Rybnickiego Tygodnia Kariery.

Warto podkreślić duże zaangażowanie wszystkich doradców zawodowych, pedagogów szkolnych
i nauczycieli w przygotowanie wszystkich wydarzeń IX RDK. Podkreślić i  docenić ich codzienną pracę
umożliwiającą uczniom świadomy wybór drogi zawodowej, skorelowany z posiadanymi przez nich talentami i kompetencjami.

 
Prasa o RDK
  Zobacz artykuł >>>
  Zobacz artykuł >>>
  Zobacz artykuł >>>
  Zobacz artykuł >>>
  Zobacz artykuł >>>
  Zobacz artykuł >>>

Załączniki

Kalendarz wydarzeń IX Rybnickich Dni Kariery 2017 r.
Kalendarz wydarzeń IX Rybnickich Dni Kariery 2017 r..pdf 343 KB
Plakat promujący IX RDK
Plakat promujący IX RDK.pdf 465 KB
Prezentacja z IX RDK
Prezentacja z IX RDK.pdf 6353 KB

Informacje o publikacji dokumentu

Menu Display