1. Rejestracja konta klienta Praca.gov.pl
W celu założenia konta użytkownika Praca.gov.pl wejdź na stronę https://www.praca.gov.pl i wybierz funkcję "Zaloguj się".![](/documents/10240/11841896/rk_1.png/85e27186-63e3-4a81-a460-2f9b56561b02)
2. Następnie wybierz „Załóż konto"
![](/documents/10240/11841896/rk_2.png/7715cb71-b14d-47f7-8ba2-5cf5186bb7df)
3. Wybór metody rejestracji konta klienta Praca.gov.pl
Zarejestrować można się za pomocą jednej z metod:- za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego "Załóż konto i zweryfikuj kwalifikowanym podpisem elektronicznym". Od momentu podpisania konta, użytkownik będzie mógł się zalogować i korzystać z usług oraz zasobów oferowanych przez system Praca.gov.pl.
- za pomocą login.gov.pl "Załóż konto i zweryfikuj przez login.gov.pl". Po uwierzytelnieniu się Profilem Zaufanym klient zostanie przekierowany do portalu praca.gov.pl, gdzie będzie kontynuował zakładanie konta zweryfikowanego.
![](/documents/10240/11841896/rk_3a.png/45c24b24-f23c-4d39-955c-918d3f2072f8)
![](/documents/10240/11841896/rk_3b.png/d17ce5e5-fba1-4457-8018-b328dccc445a)
4. Logowanie się za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Aby korzystać z certyfikatu kwalifikowanego w praca.gov.pl, certyfikat musi być wydany w kraju Unii Europejskiej. Sam certyfikat musi mieć zapisane dane identyfikacyjne osoby „PNO", kraj wydania i wartość np.: PNODE-12345678901. Informacje o tym, że certyfikat musi zawierać PNO przekazuje się wydawcy certyfikatu podczas jego zamawiania.Po wybraniu opcji rejestracji za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego użytkownik proszony jest o podpisanie oświadczenia: "Proszę o przydzielenie dostępu lub rejestrację w systemie Praca.gov.pl przy użyciu certyfikatu". Treść podpisywanego oświadczenia można zobaczyć wybierając przycisk "Wyświetl treść podpisywanego oświadczenia". Poniżej umieszczono podgląd oświadczenia.
W oknie Rejestracja certyfikatem kwalifikowanym należy nacisnąć przycisk "Podpisz oświadczenie". Uruchomi to aplikację do składania podpisu elektronicznego:
![](/documents/10240/11841896/rk_4a.png/577df614-0468-495b-a090-3f4a82060a60)
Po kliknięciu "Podpisz" uruchomi się wewnętrzny moduł podpisu elektronicznego z prośbą o podanie kodu PIN.
![](/documents/10240/11841896/rk_4b.png/f658b05c-bff9-4b85-bd09-808497cd4b55)
Po poprawnym podpisaniu następuje automatyczne uruchomienie formularza rejestracji nowego konta zweryfikowanego. Dane osobowe, które zostały na formularzu zasilone danymi z certyfikatu, są wyszarzone (nieedytowalne).
![](/documents/10240/11841896/rk_4c.png/d4198957-a05c-4c7b-bef4-1217ff64e3c7)
![](/documents/10240/11841896/rk_4d.png/3443f537-4e48-45c8-be5f-225a0384fa87)
![](/documents/10240/11841896/rk_4e.png/e86e3847-49b5-442c-ab17-f1f108067b06)
![](/documents/10240/11841896/rk_4f.png/595b2ebc-2dec-47f1-882a-a72a1d25792a)
W sekcji dotyczącej danych kontaktowych należy podać adres e-mail oraz telefon (opcjonalnie). W sekcji Dane konta należy uzupełnić pola: login oraz ustawić hasło, a w sekcji Inne informacje wskazać rolę w jakiej konto będzie używane. Można zaznaczyć więcej niż jedną rolę. Przed naciśnięciem przycisku "Zatwierdź" należy przeczytać Regulamin korzystania z www.praca.gov.pl i potwierdzić jego akceptację.
Przycisk "Zatwierdź" uruchamia proces rejestracji i weryfikacji konta. Od tego momentu można się już zalogować i korzystać z usług oraz zasobów oferowanych przez system Praca.gov.pl.
UWAGA:
Jeżeli dla podanego numeru PESEL istnieje już założone konto w systemie i ma ono status "Aktywne" pojawi się błąd rejestracji konta:
![](/documents/10240/11841896/rk_4g.png/86538ebe-e0d0-4bde-b35d-636cc6e0eab2)
5. Logowanie się do Profilu Zaufanego
Zostaniesz przekierowany na stronę https://login.gov.pl, gdzie należy zalogować się korzystając z danych autoryzacyjnych (tj. login i hasło) posiadanego konta Profilu Zaufanego.Po wybraniu opcji rejestracji za pomocą login.gov.pl, następuje automatyczne przejście do okna portalu login.gov.pl.
![](/documents/10240/11841896/rk_5a.png/ead8a536-c1f2-4541-a667-e60ae6374b4e)
W przypadku wybrania „Profil zaufany" uruchomione zostanie okno jak poniżej z możliwością logowania za pomocą loginu i hasła lub bankowości elektronicznej czy też certyfikatu kwalifikowanego.
![](/documents/10240/11841896/rk_5b.png/ba465633-3190-417a-a514-ae8adba8ba26)
Po uwierzytelnieniu się klient zostanie przekierowany do systemu Praca.gov.pl, gdzie następuje automatyczne uruchomienie formularza rejestracji nowego konta zweryfikowanego. Dane osobowe, które zostały na formularzu zasilone danymi z login.gov.pl, są wyszarzone (nieedytowalne).
W sekcji Dane kontaktowe należy podać adres e-mail oraz telefon (opcjonalnie).
W sekcji Dane konta należy uzupełnić pola: login oraz ustawić hasło, a w sekcji Inne informacje wskazać rolę w jakiej konto będzie używane. Można zaznaczyć więcej niż jedną rolę.
Przed naciśnięciem przycisku "Zatwierdź" należy przeczytać Regulamin korzystania z Praca.gov.pl i potwierdzić jego akceptację.
Przycisk "Zatwierdź" uruchamia proces rejestracji i weryfikacji konta.
Po założeniu konta przez login.gov.pl zostanie wyświetlony komunikat potwierdzający poprawne zarejestrowanie konta. Od tego momentu można się już zalogować i korzystać z usług oraz zasobów oferowanych przez system Praca.gov.pl.
![](/documents/10240/11841896/rk_5c.png/0f2df104-1c75-4e00-a56e-91278f6c6a21)
![](/documents/10240/11841896/rk_5d.png/b0dfae09-7714-42c6-90df-bf06b1c51931)
![](/documents/10240/11841896/rk_5e.png/d81093d7-210e-4715-b768-1288b14194f0)
![](/documents/10240/11841896/rk_5f.png/120f04c3-c2be-449c-ba83-cc2884ae8b10)
UWAGA:
Jeżeli dla podanego numeru PESEL istnieje już założone konto w systemie i ma ono status "Aktywne" pojawi się błąd rejestracji konta:
![](/documents/10240/11841896/rk_5g.png/ef1677d0-6381-4ca3-a31a-7d2281d036f4)